تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: در دفاع از کمونیسم
۲۹ ژوئن ۲۰۲۲

 

بیانیه شورای جهانی صلح

آری به صلح – نه به ناتو! از ناتو خارج شوید و آن‌را منحل کنید

 

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، بزرگ‌ترین ماشین جنگی تاریخ، اجلاس سران خود را در ۳۰-۲۹ ژوئن در مادرید، اسپانیا برگزار می‌کند. یک اجلاس دیگر که در آن بازهای جنگی ۳۰ کشور و دولت‌های آن‌ها نقشه‌های امپریالیستی خود را به مثابه «ژاندارم جهان» تصویب و توسعه خواهند داد.

تاریخ ناتو مملو از جنایات، جنگ‌ها، مداخلات و کودتاها است. ناتو هرگز یک سازمان دفاعی نبود و حتا امروز نیست. ناتو بازی مسلح امپریالیسم آمریکا و اتحادیه اروپا بود و هست.

شورای جهانی صلح از لحظه نخست تأسیس ناتو علیه آن بود، اعضاء و دوستان ما در کشورهای عضو ناتو برای خروج از ناتو و برای انحلال آن می‌رمند.

این مبارزه زمانی بهنگام‌تر و ضروری‌تر می شود‌که ما نقشه‌ها برای گسترش بیش‌تر ناتو با سوئد و فنلاند را در نظر بگیریم، اقدامی که به جنگ در اوکرائین و تجاوزگری ناتو دامن خواهد زد. ناتو از این جنگ برای برنامه‌های توسعه‌طلبانه‌ خود سوء استفاده می‌کند و به هزینه‌ مردم اوکرائین و روسیه که ۷۰سال برادرانه و در صلح با هم زندگی می‌کردند، به آن دامن می‌زند. این جنگ و در ارتباط با نقشه‌های ناتو خطرات یک جنگ عمومی‌تر در ابعاد جهانی را افزایش می دهد. جنگ باید پایان یابد و یک راه‌حل سیاسی بر اساس اصول اساسی منشور سازمان ملل متحد پیدا شود. مردم جهان باید بانقشه‌های ناتو مقابله کنند!

شورای جهانی صلح از همه سازمان‌های عضو و دوست در جهان می‌خواهد، در تاریخ اجلاس سران ناتو که در ۲۹ تا ۳۰ ژوئن در مادرید برگزار می‌شود، برنامه‌ها، تجمع‌ها و تظاهرات اعتراضی را سازماندهی و برگزار نمایند و نقشه‌ها و اقدامات امپریالیستی ناتو را محکوم کنند.

***

بیانیه فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری پیرامون اجلاس ۲۰۲۲ ناتو

 

فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری به نمایندگی بیش از ۱۰۵ میلیون کارگر از ۱۳۳ کشور در ۵ قاره، با توجه به اجلاس ۲۰۲۲ سران ناتو در ۳۰-۲۹ ژوئن در مادرید، وجود ناتو را که یک ماشین جنگی تهاجمی در خدمت به منافع کشورهای امپریالیستی اتحاد است، با شدت و صریح محکوم می‌کند.

ما دروغ‌های تحریک‌آمیز و روایت‌های رسمی ناتو را، که می‌گویند هدف این اتحاد «حفظ امنیت یک میلیارد نفر» است، محکوم می‌کنیم. مردم در سراسر جهان می‌دانند که مأموریت خون‌بار این اتحاد امپریالیستی حفظ، و در صورت امکان، گسترش توازن مطلوب نیروها برای کشورهای ناتو به منظور حفظ منافع انحصارات آن‌هاست. در نظام امپریالیستی که با وابستگی‌های متقابل نابرابر حاکم بر روابط بین همه دولت‌های سرمایه‌داری مشخص می‌شود، هم مردمان کشورهای عضو ناتو و هم مردم کشورهای دیگر از اتحادها و جنگ‌های امپریالیستی انتظاری جز مرگ، رنج، فقر و بینوایی ندارند.

ما حذف‌ها، تبعیض‌ها، محاصره‌ها و تحریم‌های اعمال‌شده توسط ایالات متحده، ناتو و اتحادیه اروپا علیه کشورهای گوناگون را محکوم می‌کنیم، زیرا آن‌ها بر سطح زندگی خانواده‌های کم درآمد، کارگران، کشاورزان کوچک فقیر، و به طور کلی بر اقشار مردمی تأثیر منفی می‌گذارند.

ما «نگرانی» ریاکارانه رهبران ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو را، که هنگام صحبت از تهاجم روسیه به اوکرائین با بی‌شرمی به قوانین بین‌المللی و دفاع از آزادی استناد می‌نمایند، محکوم می‌کنیم. آن‌ها طوری صحبت می‌کنند که گویی تاریخ بشر در فوریه ۲۰۲۲ آغاز شده است، آن‌ها واقعیت تاریخی را جعل می‌کنند و تأیید می‌کنند که حقیقت همیشه یکی از نخستین قربانیان جنگ است. ناتو به صلح، تعیین سرنوشت نویش، تمامیت ارضی، حقوق بین‌الملل، دموکراسی و حقوق بشر استناد می‌کند، در حالی که آن‌ها اولین کسانی هستند که جنگ‌هایی را به راه انداخته‌اند که «هر چه از صلح‎شان باقی مانده است را کشت» را بکشد. آنها اولین کسانی هستند که در امور داخلی سایر کشورها مداخله می‌کنند، مرزها را تغییر می دهند و قوانین بین‌المللی و حقوق بشر را زیر پا می‌گذارند تا حوزه نفوذ خود را گسترش دهند و به خدمت نقشه‌های ژئواستراتژیک خود خدمت کنند..

آن‌هایی که مسئول تهاجمات و مداخلات بی‌شماری هستند، و بر حفظ و گسترش ناتو در بستر نظم نوین جهانی اصرار می‌ورزند، در درجه اول مسئول نظامی‌سازی روابط بین‌الملل می‌باشند.

صلح جهانی را نمی‌توان از طریق نظامی‌سازی یا حمایت از انواع ایدئولوژی‌های ناسیونالیستی و فاشیستی جناح راست افراطی حفظ کرد. صلح جهانی نمی‌تواند مبتنی بر تحریم‌ها و جنگ‌های اقتصادی باشد. آن‌هایی، که اصولاً، از صلح و آزادی دفاع می‌کنند، برای انحلال ناتو و همه اتحادهای نظامی، برای برچیده شدن سلاح‌های هسته‌ای، برای احترام به استقلال و حاکمیت همه کشورها، نه فقط کشورهایی که متحد آن‌ها هستند، و به منافع ایالات متحده و متحدین آن خدمت می‌کنند، می‌رزمند.

فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری معتقد است که هزینه‌های نظامی مردم را از حق اساسی زندگی با عزت محروم می‌کند و ناتو جهان را بی‌ثبات می‌سازد و خواستار انحلال بی‌قید و شرط و فوری ناتو می‌باشد. فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری از کارگران سراسر جهان می‌خواهد که علیه جنگ‌های امپریالیستی و نظامی که آن‌ها را به وجود می‌آورد، برای صلح جهانی و همبستگی بین خلق‌ها مبارزه کنند، با اتلاف منابع و پول برای مقاصد نظامی مخالفت نمایند، خواستار برچیده شدن سلاح‌های هسته‌ای و انحلال فوری ناتو بشوند.

دبیرخانه

۲۸ ژوئن ۲۰۲۲

***

بیانیه فدراسیون جهانی جوانان دمکرات

 

اجلاس آتی ناتو در ۲۹ و ۳۰ ژوئن در مادرید (اسپانیا)، در چهارچوب چهلمین سالگرد ورود رسمی آن کشور به ناتو برگزار خواهد شد. اهداف اعلام شده آن بخشی از تشدید خطرناک رویارویی و جنگ‌افروزی است که مردم را در سراسر جهان تهدید می‌کند.

در حالی که امپریالیست‌ها در این اجلاس ناتو به بحث و تصمیم‌گیری پیرامون جنگ می‌پردازند، فدراسیون جهانی جوانان دموکرات پرچم صلح و ضدامپریالیسم را به اهتزاز درآورده و در آخر هفته ۲۶-۲۴ ژوئن در مادرید حضور خواهد داشت. سازمان فدراسیون جهانی جوانان دمکرات در اسپانیا با برگزاری یک اردو، میزبان کمیته اروپایی و آمریکای شمالی خواهد بود، جایی که می‌توانیم پیرامون چگونگی مواجهه با مرحله کنونی که در آن زندگی می‌کنیم تبادل نظر بنماییم. علاوه بر این اردو، یک سمپوزیوم آزاد، یک شام مردمی برگزار خواهیم کرد و در بلوک جوانان ضدامپریالیست خود به تظاهرات ۲۶ ژوئن خواهیم رفت. در چند روز آینده دستور کار این هفته را به اشتراک می‌گذاریم و از شما دعوت می‌کنیم در آن شرکت کنید و آن‌را به اشتراک بگذارید.

امیدواریم فعالیت‌ها، اقدامات، نشست‌ها، بحث‌ها و تظاهرات‌های مختلف در ۲۶ ژوئن به جوانان و مردم ضدامپریالیست کمک کند تا در مبارزه با جنگ‌ها، استثمار و ستم امپریالیستی به پیش بروند.

این اقدامات هم‌چنین نخستین گام برای آغاز کارزار جهانی علیه ناتو خواهد بود که طی ماه‌های آینده با شعار «آری به صلح، نه به ناتو: جوانان ضدامپریالیست علیه جنگ‌ها، استثمار و ستم امپریالیستی» انجام خواهد شد.

فدراسیون جهانی جوانان دموکرات جوانان جهان را به بسیج برای صلح و علیه ناتو، برای انحلال آن، و دفاع از حق مردم برای مبارزه برای خروج کشورشان از اتحاد امپریالیستی یا در کشورهای عیرعضو در حمایت از نپیوستن به آن مبارزه کنند. ما تا ساختمان جهانی که رویای آن‌را داریم و برای آن می‌رزمیم، باید برای پایان دادن به جنگ‌های امپریالیستی، استثمار و هر نوع ظلم و ستم آن‌ها مبارزه کنیم.

 

عدالت: تصاویری از اردوی «آری به صلح، نه به ناتو!»

عدالت: سرود فدراسیون جهانی جوانان دمکرات

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/ku3mfkdw