ايران تريبون 

۱۴ ژوئیه ۲۰۰۹

 

پاول روبرتس معاون اسبق وزارت خزانه‌داری آمریکا در گفت‌و‌گو با نشریه فارین پالیسی اعلام کرد: N.E.D در طول دهه گذشته میلیون‌ها دلار را صرف گسترش انقلاب “رنگی” در کشور‌هایی همچون اوکراین و صربستان کرده است.بخشی از این پول به دست حامیان موسوی که با سازمان‌های غیر‌دولتی در خارج از ایران که N.E.D بودجه آن‌ها را تامین می‌کند ارتباط دارند رسیده است.

 

کمک مالی N.E.D برای آشوب در ایران 

 

پاول روبرتس معاون اسبق وزارت خزانه داری آمریکا در گفت و گو با نشریه فارین پالیسی اعلام کرد: N.E.D در طول دهه گذشته میلیون‌ها دلار را صرف گسترش انقلاب “رنگی” در کشور‌هایی همچون اوکراین و صربستان کرده است.بخشی از این پول به دست حامیان موسوی که با سازمان‌های غیر‌دولتی در خارج از ایران که N.E.D بودجه آنها را تامین می‌کند ارتباط دارند رسیده است.

به گزارش ایرنا پاول رابرتس در مصاحبه اختصاصی با مجله امریکایی “فارین پالیسی” گفت: اتهام تقلب در انتخابات ایران دروغ است و همه آشوب‌های ایجاد شده در ایران پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، توطئه آمریکا برای بی‌اعتبار و منزوی کردن ایران بود تا این کشور را به زانو در آورد.این اتهام که رای مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران دزدیده شد، دروغ بود. ایران به این دلیل مورد حمله قرار گرفته که یکی از دو کشور مستقل منطقه محسوب می‌شود و اگر ایران نیز تحت هژمونی آمریکا قرار بگیرد پایان استقلال سوریه، حماس و حزب‌الله نیز فرا می‌رسد.

وی در مصاحبه با “فارین پالیسی” تاکید داشت شواهد قابل‌استنادی موجود است که نشان می‌دهد آمریکا یک انقلاب رنگی در ایران ایجاد کرده است.

از وی سوال شده بر اساس شواهدی که شما به آنها اشاره می‌کنید میر‌حسین موسوی یکی از اعضای نزدیک نهاد‌های دموکراسی‌سازی آمریکایی مانند نشنال اندومنت فور دموکراسی است که هزینه تبلیغات انتخاباتی خود را از طریق این موسسات تامین کرده است. آیا از هیچ مدرک مستدلی در این مورد باخبر هستید یا این فقط یک احتمال است؟

این مقام سابق آمریکا جواب می دهد:سوالی که در مقاله‌هایم تکرار کرده‌ام در مورد مشارکت آمریکا در انتخابات اخیر ایران است. مدارک مستدلی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت آمریکا در این اعتراضات دست داشته است. به عنوان مثال “کنت تیمرمن” که یک نومحافظه‌کار است ریاست بنیاددموکراسی را بر عهده دارد. مسئولین این بنیاد آن را اینگونه تعریف می‌کنند “یک سازمان خصوصی غیر‌انتفاعی که در سال ۱۹۹۵ توسط کمک‌های سازمان نشنال اندومنت فور دموکراسی موسوم به N.E.D تاسیس شده است تا دموکراسی و معیار‌های جهانی حقوق بشر را در ایران پایه‌گذاری کند.” با توجه به انقلاب‌های رنگی مختلفی که ان ای دی در گرجستان و اوکراین ایجاد کرده است ما می‌دانیم این حرف به چه معنایی است. تیمرمن ۱۱ ژوئن یعنی پیش از برگزاری انتخابات در ایران نوشت “صحبت از یک انقلاب سبز در ایران است.به عبارت دیگر قبل از رای‌گیری چیزی آماده شده بود که باعث می‌شود به خودجوش بودن اعتراضات شک کنیم. تیمرمن در ادامه نوشته بود: N.E.D در طول دهه گذشته میلیون‌ها دلار را صرف گسترش انقلاب “رنگی” در کشور‌هایی همچون اوکراین و صربستان کرده و تکنیک‌های ارتباطی و سازمانی مدرن را به کارگران آموزش داده است.بخشی از این پول به دست حامیان موسوی که با سازمان‌های غیر‌دولتی در خارج از ایران که N.E.D بودجه آنها را تامین می‌کند ارتباط دارند رسیده است.همچنین گزارش‌های متعددی وجود دارد از جمله یک مورد که در یکی ازمقاله‌هایم به آن اشاره کردم که نشان می‌دهد جورج بوش در ماه مه سال ۲۰۰۷ به سازمان سیا دستور داد تبلیغات “سیاه” پنهانی را برای ترویج اطلاعات نادرست به منظور ایجاد بی‌ثباتی در ایران و در نهایت ساقط کردن رژیم این کشور اجرا کند. همچنین گزارش‌های منتشر‌شده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد دولت آمریکا بودجه گروه‌های تروریستی داخل ایران را که به ترور و بمب‌گذاری می‌پردازند تامین می‌کند. من دراین مورد که برنامه ایجاد بی‌ثباتی چطور انجام شد یا احتمال ارتباط مستقیم موسوی با گروه‌های مذکور هیچ اطلاعاتی در دست ندارم. تیمرمن که کارش این است باید بداند. او گفته پولی که از طرف N.E.D به ایجاد انقلاب رنگی اختصاص داده شده بود به دست حامیان موسوی رسید. بر اساس بعضی گزارشات موسوی در حالی پیروزی خود را اعلام کرد که مردم هنوز در حال رای دادن بودند و بر اساس بعضی گزارش‌های دیگر او پیش از شمارش آرا پیروزی خود را اعلام کرد. هدف از اعلام پیش از موعد این است که اگر نتیجه تفاوت داشت یک آشوب ایجاد شود.

دیگر علائم توطئه‌چینی نیز آشکار است. این علائم نشان می‌دهد زمینه برای اعتراض آماده شده بود و این اعتراضات خودجوش نبودند.بر اساس یکی از گزارشات واشنگتن‌پست در سال ۲۰۰۷ , بوش رییس جمهوری وقت آمریکا، اجازه هزینه ۴۰۰ میلیون دلار پول را برای فعالیت‌هایی از جاسوسی در مورد برنامه هسته‌ای ایران گرفته تا “حمایت از گروه‌های شورشی مخالف روحانیون حاکم” صادر کرد”.

خبرنگار مجله سیاست خارجی آمریکا در ادامه پرسیده است:در حالیکه موسوی یکی از اعضای دولت ایران و هشت سال نخست‌وزیر این کشور بود و با روحانیون طراز اول رابطه داشت آیا ممکن است هواداران و اعضای کمپین وی کسانی باشند که به دنبال براندازی نظام هستند؟

معاون اسبق وزارت خزانه داری آمریکا پاسخ داده است:فقط کسانی می‌توانند به این سوال پاسخ بدهند که در برنامه ایجاد بی‌ثباتی در ایران نقش داشته‌اند.نظر من بر اساس آنچه اکنون می‌فهمم این است که برخی جوانان در ایران بویژه تهران وجود دارند که سکولار و غربی شده‌اند و از اخلاق اسلامی خوش‌شان نمی‌آید. من نمی‌دانم این جوانان چرا فکر می‌کنند که موسوی فشار قوانین اسلامی را از روی دوش‌شان بر خواهد داشت. به هر حال هسته معترضینی که در خیابان‌ها بودند جوانان نا‌راضی بودند.در مورد موسوی و متحدین قدرتمندش از جمله رفسنجانی من اعتقاد ندارم که قصد آنها براندازی نظام بوده است. اینها افراد جاه‌طلب و ناامیدی هستند که از بازی خارج شده‌اند و می‌خواهند مجددا در بازی قدرت شرکت کنند. جار و جنجال بر سر انتخابات راهی برای رسیدن به این هدف بود.همچنین افرادی هستند که احمدی‌نژاد آنها را به فساد محکوم کرده است. آنها نمی‌خواستند یک دولت بلامنازع بر سر کار بیاید که بتواند علیه فساد این افراد اقدامی بکند. احتمالا سازمان سیا و ایرانی‌هایی که از ان ای دی بودجه‌ای دریافت کرده‌اند از این شکاف‌ها، جاه‌طلبی‌ها و دشمنی‌های میان حاکمان خبر داشته و از آن سوء‌استفاده کرده‌اند.فکر نمی‌کنم خطر سقوط دولت توسط اعتراضات وجود داشته است اما این اعتراضات به آمریکا کمک کرد وجهه ایران را تخریب کند و زمینه را برای فشار‌ها یا تحریم‌های بیشتر و حتی حمله نظامی فراهم کرد.در مورد دخالت‌های خارجی در آشوب‌های اخیر در ایران گزارشات گسترده و ضد و نقیضی وجود دارد. اکثر رهبران غربی سرکوب مخالفین را محکوم کرده‌اند و پیش از آن خشم خود را از نتیجه اعلام‌شده, اعلام کرده بودند.

خبرنگار فارین پالیسی پرسید:”اینجا یک سوال پیش می‌آید و آن اینکه با توجه به سکوت و بی‌تفاوتی رهبران غربی در مورد روند در حال تخریب دموکراسی در کشور‌های همسایه که نظام‌شان پادشاهی و ظالمانه است مانند اردن، عربستان، مصر،‌پاکستان و غیره اگر آنها واقعا نگران دموکراسی هستند چرا برای ایجاد دموکراسی در این کشور‌ها کاری انجام نمی‌دهند”؟

رابرتس در پاسخ گفت:”کمپینی که علیه ایران وجوددارد به دموکراسی و انتخابات هیچ ارتباطی ندارد. این کمپین ارتباط چندانی به برنامه هسته‌ای نیز ندارد. ادعای برخورداری ایران از سلاح هسته‌ای مانند ادعای برخورداری صدام از سلاح‌های کشتار‌جمعی است چیزی که آمریکا نمی‌تواند تحمل کند وجود ایران به عنوان یک کشور مستقل است”.
در ادامه از روبرتس سوال شده که “آیا رسانه‌های آمریکایی به طور برنامه‌ریزی‌شده تلاش کردند بذر بی‌اعتمادی و ابهام را در مورد نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ایران پیش از برگزاری انتخابات، پراکنده کنند؟ ”

وی جواب داده است: تلاش رسانه‌های آمریکایی برای دیو ساختن احمدی‌نژاد در طول چهار سال اول ریاست‌ جمهوری اساس اتهاماتی را که هم اکنون علیه وی وجود دارد فراهم کرد. هر کاری که او انجام داد و هر حرفی که زد و نزد برای دیو ساختن از وی در رسانه‌ها استفاده شد.به عنوان مثال این اتهام نادرست که احمدی‌نژاد می خواهد “اسرائیل را از نقشه جهان حذف کند” بر اساس ترجمه نادرست حرف‌های وی ایجاد شده است. با این حال همه رسانه‌های غربی هر گاه از احمدی‌نژاد سخن می‌گویند به این نکته اشاره می‌کنند که او می‌خواهد اسرائیل را از نقشه جهان حذف کند.در سال‌های پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان یک فرد ظالم و مایه شرمندگی ایرانیان معرفی شد که ایرانی‌ها حتما در دور بعدی به او رای نخواهند داد.

خبرنگار مجله سیاست خارجی آمریکا در ادامه از روبرتس سوال کرده است:به نظر شما ارتباط ایران با غرب با توجه به وقایعی که اخیرا اتفاق افتاده چه می‌شود؟ آیا ایران باید سیاست خارجی خصمانه‌ای را در پیش گیرد تا از نظر جهانیان “بازیچه آمریکا و اتحادیه اروپا” نشود؟

معاون اسبق وزارت خزانه داری آمریکا جواب داده است:این ایران نیست که سیاست خارجی خصمانه‌ای دارد بلکه آمریکا چنین سیاستی را در پیش گرفته است.

وی افزوده است:دولت آمریکا با دولت اسلامی ۳۰ ساله ایران مخالف است. آمریکا خصومت خود را در قالب‌های اخلاقی مانند “حقوق زنان” “دموکراسی” و “حقوق بشر” مخفی می‌کند اما هدف اصلی به زانو در آوردن تهران است. اینکه ایران مستقل می‌ماند یا خیر به این بستگی دارد که روسیه و چین تهدید آمریکا را برای خود چگونه ارزیابی می‌کنند.مطمئنا یکی از دلایل اصلی تنفر رهبران غربی از احمدی‌نژاد موضع سرسخت وی در مورد مساله هسته‌ای است. بر اساس گفته ریاست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ مدرکی دال بر منحرف بودن برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد و آمریکا نیز نتوانسته هیچ مدرکی بیاورد”.

از وی سوال شده است: با توجه به سخنان باراک اوباما که گفته اجازه نخواهد داد ایران یک بمب هسته‌ای تولید کند آیا باید طی سال‌های آینده همچنان منتظر شاهد خصومت این دو کشور با هم باشیم؟

وی جواب داده است:مساله سلاح هسته‌ای برای واشنگتن یک بهانه است. مسئله اصلی این نیست. این صرفا راهی است نا نشان دهند ایران کشور خطرناکی است. اگر قرار باشد تهران سلاح هسته‌ای تولید کرده و علیه اسرائیل از آن استفاده کند نابودی فلسطینیان حتمی است یا حتی حزب‌الله در جنوب لبنان یا بخش‌هایی از سوریه نیز ممکن است نابود شوند.ایران به عنوان کشوری که پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا کرده اجازه دارد برنامه انرژی هسته‌ای داشته باشد. بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ایران در برابر آنها تسلیم شده است مسئول تعیین هر نوع اقدام خلافکارانه در ارتباط با انرژی هسته‌ای هستند. واشنگتن باید از وارد کردن اتهامات نادرست به دولت تهران دست بردارد. اگر آژانس بفهمد ایران برنامه‌ای برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای دارد آن وقت آمریکا می‌تواند تحریم‌هایش را بر این کشور اعمال کند اما کاخ سفید برعکس عمل کرده و قبل از اینکه مدرکی پیدا کند ایران را تحریم و به حمله نظامی تهدید کرده است.بر اساس گزارش شورای اطلاعات ملی آمریکا، ایران ۵ سال پیش برنامه خود را برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای متوقف کرد.

ايران تريبون: http://www.teribon.ir/archives/985

مجله روابط خارجی:  http://www.foreignpolicyjournal.com/2009/07/11/charge-of-electoral-fraud-in-iran-%e2%80%98propagandastic%e2%80%99-paul-craig-roberts/

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/2rhtf656