تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: گرانما
۱۱ ژوئن ۲۰۲۱

 

طی سال گذشته، توانایی نظام بانکی کوبا برای سپردن دلارهای کاغذی ایالات متحده، که در قلمرو ملی دریافت می‌شوند، در بانک‌های بین‌المللی شدیداً محدود شده است.

در نتیحه اقدامات مرتبط با محاصره مختنق‌ کننده کشور ما به وسیله ایالات متحده، بانک مرکزی کوبا تعلیق موقت سپرده‌های نقدی دلار ایالات متحده در بانک‌های کوبا را از ۲۱ ژوئن ۲۰۲۱ اعلام کرد.

بیانیه بانک مرکزی می‌گوید «این اقدام برای حراست از نظام بانکی و مالی کوبا است، و فقط شکل نقدی ارز ایالات متحده، خارج از حساب‌های دلاری را در بر می‌گیرد. این اقدام به هیچوجه بر سپرده‌های دلاری افراد حقیقی و حقوقی تأثیر نمی‌گذارد.»

طبق بیاینه مطبوعاتی که منتشر شد، این «تصمیم ضروری است، زیرا اکنون بیش از یک سال است که توانایی نظام بانکی کوبا برای سپردن دلارهای آمریکایی جمع‌آوری شده در درون قلمرو ملی در بانک‌های بین‌المللی، محدود شده است…

«وضعیت با افزایش ورود اسکناس‌های آمریکایی به کشور، در نتیجه ممنوعیت وضع شده به وسیله دولت ایالات متحده بر جریان منظم و مؤسساتی حواله‌های پولی، تشدید شده است.»

بیانیه افزود: «مدت زمان این اقدام به لغو محدودیت‌هایی بستگی دارد که مانع عملکرد روال عادی خروج ارز ایالات متحده [از کوبا] می‌شوند.»

یامیله برا سیرس، معاون رئیس بانک مرکزی، خاطرنشان کرد که از سال ۲۰۰۵ در مجموع ۳۵ بانک خارجی به فعالیت خود در کوبا خاتمه داده‌اند، از این‌ها، ۱۲ بانک توسط دولت ایالات متحده به پرداخت جریمه سنگین محکوم شده‌اند، و از سال ۲۰۱۷، ۱۰۶ بانک کلید پیام‌رسانی را که ایجاد ارتباط بین موسسات مالی بین‌المللی و همتایان آن‌ها را در کوبا ممکن می‌سازد، لغو کرده‌اند. وی افزود که تنها در سال ۲۰۲۰، ۹۵ مؤسسه مالی خارجی تحت فشار سیاست‌های ایالات متحده، در بیش از ۱۹۰ مورد علیه بانک‌های کوبا اقدام کردند.»

 

http://en.granma.cu/cuba/2021-06-11/cuba-temporarily-suspends-cash-bank-deposits-in-us-dollars

 

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/9eyz7cte