تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: چپ (Sol)، پایگاه خبری حزب کمونیست ترکیه
۲۱ سپتامبر ۲۰۲۲

رئیسی رئیس‌جمهور ایران: غرب پیرامون حقوق زنان معیارهای دوگانه دارد

 

در حالی‌که ایران از تظاهراتی که با کشته شدن مهسا امینی ۲۲ ساله، پس از بازداشت او به وسیله گشت ارشاد، به لرزه درآمده است ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک سخنرانی کرد.

رئیسی با اشاره به رفتار کانادا با زنان بومی و رفتار اسراییل با زنان فلسطینی در اراضی اشغالی گفت: «غرب در مورد حقوق زنان معیارهای دوگانه دارد و تنها بر یک طرف تمرکز می‌کند، آنچه طرف‌های دیگر انجام می‌دهند را نادیده می‌گیرد.

بنا به گزارش اسپوتنیک، روئوس سخنرانی رئیسی عبارتند از:

● دولت آمریکا توافق هسته‌ای ایران را زیر پا گذاشت (اشاره به توافقی است که واشنگتن در دوران دولت ترامپ از آن خارج شد و علی‌رغم مذاکره مجدد در دوره بایدن، احیاء نشده است).

● تهران به دنبال دستیابی یا ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

● ایران از طرف‌های توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ می‌خواهد به تعهدات خود پایبند باشند و تضمین‌هایی ارائه دهند.

● چندی پیش رئیس‌جمهور سابق آمریکا اعلام کرد که داعش توسط آمریکا تاسیس نشده است. برای ما مهم نیست چه کسی آن را خلق کرده است. مهم این است که یک حکومت خارج از این منطقه تصمیم به ایجاد آشوب در منطقه می‌گیرد.

● رئیسی با نمایش تصویری از قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران که ترامپ او را ترور کرد، خواستار رسیدگی به ترور سلیمانی و محاکمه عادلانه عاملان آن است.

● در شرایط یک تغییر جهانی که در آن سازمان‌های بین‌المللی به ابزار سرکوب تبدیل شده‌اند،ایالات متحده نمی‌تواند کشورهای مستقل را تحمل کند.

● اسرائیل مسئول ایجاد «بزرگ‌ترین زندان جهان» در غزه است.

https://haber.sol.org.tr/haber/iran-cumhurbaskani-reisi-bati-kadin-haklari-konusunda-cifte-standartli-349241

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/wkmwp86v