حمله روز سه‌شنبه به لاذقیه باعث آتش‌سوزی و خسارت به انبارها شد. این بندر منبع اصلی تامین مواد غذایی و دیگر اقلام برای مردم جنگ‌زده سوریه و اقتصاد این کشور است.

 

تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: پیام مردم
۲۸ دسامبر ۲۰۲۱

 

اسرائیل برای دومین‌بار در ماه جاری به بندر لاذقیه سوریه حمله کرد

 

حملات بی‌دلیل اسرائیل در داخل سوریه ادامه دارد. اوایل صبح روز سه‌شنبه، ۲۸ دسامبر، هواپیماهای این کشور چندین موشک را به سمت بندر لاذقیه پرتاب کردند که به تاسیسات و مناطق غیرنظامی نزدیک آسیب رساند. این دومین حمله به بندر در این ماه بود.

خبرگزاری عربی سوریه (سانا) در گزارشی به نقل از یک منبع نظامی اعلام کرد: حدود ساعت ۲۱:۳ بامداد روز سه‌شنبه، دشمن اسرائیلی با موشک از دریای مدیترانه در غرب لاذقیه، محوطه کانتینرها را مورد حمله هوایی قرار داد.»

«سانا» هم‌چنین گزارش داد به این دلیل که موشک‌ها به کانتینرهای ذخیره نفت و سایر مواد قابل اشتعال اصابت کردند، باعث آتش‌سوزی گسترده و خسارات مادی شدند. خاموش کردن آتش‌سوزی به وسیله آتش‌نشانان سوری ساعت‌ها طول کشید. شدت انفجار به حدی بود که ده‌ها کیلومتر دورتر مردم صدای آن را شنیدند. گزارش‌ها حاکی از این است که انفجار و آتش‌سوزی به بیمارستان «النداء» و برخی از ساختمان‌های اطراف آسیب رسانده است.

این حمله تلفات جانی نداشت.

لاذقیه مهم‌ترین بندر تجاری سوریه است و از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۱۱ مهم‌ترین راه ارتباط آن با جهان خارج است. سوریه بیش‌تر مواد غذایی و سایر مواد ضروری خود را از طریق این بندر وارد می‌کند. پایگاه هوایی روسیه در سوریه حدود ۲۰ کیلومتر با محل حمله فاصله دارد.

اسرائیل حملات روز سه‌شنبه را نه تایید و نه تکذیب کرده است. این کشور از سال ۲۰۱۱ تاکنون صدها حمله شبیه این را در داخل سوریه انجام داده است. در دو ماه گذشته، حملات اسراییل افزایش یافته و منجر به تلفات غیرنظامی شده است. ماه گذشته، در یکی از این حملات، حداقل دو غیرنظامی در حمص کشته شدند. در موارد نادری که اسرائیل انجام این حملات را تأیید می‌کند، سعی می‌کند آن‌ها را به مثابه عملیات دفاعی توجیه نماید و ادعا می‌کند که گروه حزب‌الله لبنان یا پایگاه‌های منتسب به ایران در سوریه هدف بوده‌اند.

سوریه بارها موضوع این حملات بی‌دلیل را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کرده و آن را تجاوز به حاکمیت خود و حقوق بین‌الملل نامیده است. سوریه هم‌چنین اسرائیل را به کمک به نیروهای افراطی شورشی به منظور طولانی کردن جنگ در این کشور متهم کرده است.

لبنان نیز از اسرائیل به دلیل نقض حریم هوایی این کشور برای انجام چنین حملاتی در داخل سوریه شکایت کرده است. شورای امنیت سازمان ملل تاکنون هیچ اقدامی علیه اسرائیل انجام نداده است.

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/yeytdmj6