تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری
۲۴ اوت ۲۰۲۲

اعلامیه فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری پیرامون اول سپتامبر – روز اقدام اتحادیه‌های کارگری برای صلح

 

فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری روز اول سپتامبر، سال‌روز حمله آلمان نازی به لهستان و آغاز جنگ جهانی دوم را، به عنوان روز بزرگ مبارزه اتحادیه‌های کارگری برای صلح، نامگذاری نمود.

اول سپتامبر روز یادبود و گرامیداشت میلیون‌ها قربانی جنایات نازی‌ها و فاشیست‌های جنگ جهانی دوم، و هم‌چنین برای همه قربانیان جنگ‌های امپریالیستی، برای همه کسانی است که با جان خود برای تضادهای امپریالیستی، افراط‌گرایی ناسیونالیستی و اشتهای سیری‌ناپذیر سرمایه‌داری و سود بیش‌تر برای سرمایه و انحصارات چند ملیتی پرداختند.

روز جهانی اقدام امسال با توجه به خطرات و تهدیدهای عظیم برای خلق‌ها و حق آن‌ها برای زندگی در صلح، خطرات و تهدیداتی که همانطور که درگیری ایالات متحده، ناتو، اتحادیه اروپا با روسیه، تهاجم روسیه به اوکرایین، و جنگ امپریالیستی که ۶ ماه است ادامه دارد، و هم‌چنین رویارویی آمریکا و چین نشان می‌دهند بطور خطرناکی تشدید شده‌اند، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

جهان با مرحله تشدید افراطی تضادهای سیاسی، اقتصادی و نظامی برای کنترل و استثمار منابع اقتصادی سیاره ما مواجه است. خلق‌ها هزینه تضاد امپریالیستی را با مرگ، آوارگی و وخامت شرایط زندگی و کار خود می‌پردازند.

اتحاد امپریالیستی ناتو تحت مسئولیت ایالات متحده آمریکا و متحدان اروپایی آن تقویت می‌شود، و با «مفهوم استراتژیک جدید» که در اجلاس اخیر در مادرید اتخاذ شد، تجاوزات خود را افزایش می‌دهد و در سراسر جهان گسترش می‌یابد.

تشدید مبارزه علیه ناتو و هر اتحاد امپریالیستی اهمیت هر چه بیش‌تری می‌یابد، و برای خلق‌ها ایجابی است.

بهانه‌هایی که درباره به‌اصطلاح برخورد بین نیروهای «دموکراسی» و «اقتدارگرایی» به کار برده می‌شود، با تجربه خلق‌ها، جنگ‌ها و مداخلات در یوگسلاوی، فلسطین، لبنان، لیبی، سوریه، قبرس و بسیاری از مناطق دیگر، که منجر به از دست رفتن زندگی‌های بی‌شمار، میلیون‌ها پناهنده و آواره شده است، و کل خلق‌ها را به سمت ویرانی و بدبختی سوق داده است، رد می‌شود.

تلاش امروز امپریالیست‌ها برای نشان دادن خود بمثابه مدافعان حقوق بین الملل و حقوق بشر آشکارا ریاکارانه است و نمی‌تواند نقش کثیف آن‌‌ها را در رویدادهای بین‌المللی کتمان نماید.

صلح جهانی را نمی‌توان از طریق نظامی‌سازی یا حمایت از انواع ایدئولوژی‌های ناسیونالیستی و فاشیستی راست افراطی تأمین نمود. صلح جهانی نمی‌تواند بر تحریم و جنگ اقتصادی مبتنی باشد. کسانی که اصولاً از حقوق مردم، حق خلق‌ها برای زندگی در صلح دفاع می‌کنند، با استثمارگران و ستم‌گران خلق‌ها، برای از بین بردن علل جنگ‌های امپریالیستی، خروج از ناتو و از همه اتئلاف‌های نظامی و از بین بردن آن‌ها، برای لغو سلاح‌های هسته‌ای و احترام به استقلال و حاکمیت همه کشورها مبارزه می‌کنند.

جنگ در اوکرائین، بحران سرمایه‌داری را که بار دیگر تلاش می‌کنند بار آن را بر دوش کارگران و اقشار مردمی بیندازند، ژرف‌تر می‌سازد.

بیکاری و تورم بی‌رحمانه، در شرایطی که دستمزدها نه تنها راکد مانده، بلکه به بهانه همه‌گیری و بحران در بسیاری از موارد کاهش می‌یابد، استانداردهای زندگی کارگران را تضعیف می‌نماید.

به مناسبت اول سپتامبر، روز جهانی اقدام برای صلح، فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری از همه اتحادیه‌های کارگری طبفه-محور می‌خواهد که برای دفاع از صلح و همکاری خلق‌ها، علیه جنگ‌های امپریالیستی، علیه مداخلات، علیه نظامی‌گری و نظامی‌سازی روابط بین‌الملل، علیه اعمال امپریالیستی تحریم‌ها، محاصره‌ها و جنگ‌های اقتصادی، برای حق هر خلق که آینده خود را علیه استثمار سرمایه‌داری و بی‌عدالتی اجتماعی تعیین نماید، اقدامات ضدجنگ، ضدامپریالیستی و بسیج را سازماندهی نمایند.

فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری همه کارگران فرامی‌خواند تا هر چه بیش‌تر خود را سازماندهی کنند، با پیوستن به، حمایت از و تقویت به اتحادیه‌های طبقه-محور، مبارزات آن‌ها را قاطع‌تر و مؤثرتر نمایند. تنها از طریق مبارزات توده‌ای سازمان‌یافته و طبقاتی می‌توانیم نظام استثماری جهانی را که توسط سرمایه‌های مالی بین‌المللی و نیروهای امپریالیستی هدایت می‌شود سرنگون نماییم و توازن نیروهای را برای مسیر دیگری از توسعه جهانی تغییر دهیم. برای مسیری که در خدمت کارگران و خلق‌ها باشد و نه منافع امپریالیست‌ها، شرکت‌ها و انحصارها. برای جهانی بدون جنگ و مداخلات امپریالیستی، بدون استثمار انسان توسط انسان.

دبیرخانه

https://www.wftucentral.org/wftu-declaration-on-1st-of-september-action-day-of-trade-unions-for-peace/

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/bdd3h3wr