● «آب که سر بالا رود، قورباغه ابوعطا می‌خواند. این چه جنبش سوسیالیستی است که همه دروغ و دغل سر هم می‌کند. باندهای مسلح که به صغیر و کبیر رحم نمی‌کنند، در کجای این جنبش «مردمی» قرار می‌گیرند.» (نظر یک خواننده در زیر «بیانیه جنبش سوسیالیستی قزاقستان در مورد اعتراضات در این کشور» اخبار روز، ۱۹ دی ۱۴۰۰):

https://www.akhbar-rooz.com/137655/1400/10/19/

● «آمریکا در سراسر جهان بیش از ۲۰۰ آزمایشگاه بیولوژیک تاسیس کرده که شامل اوکراین، گرجستان، ارمنستان ، قزاقستان و افغانستان و تعدادی از دیگر کشورهای جهان هستند. روسیه بر این باور است که ایالات متحده در تلاش برای پنهان کردن هدف واقعی از تاسیس آزمایشگاه‌های بیولوژیک خود در جهان است… آمریکا آزمایشگاه‌های بیولوژیکی زیادی را در کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق تأسیس کرده که نگرانی مردم این کشورها را به همراه داشته و نمی‌توان امکان آزمایش ویروس‌های نظامی آمریکایی در آزمایشگاه‌ها را منتفی دانست.» («آزمایشگاه بیولوژیک مخفی آمریکا در قزاقستان – «بمب ویروس» منطقه آسیای میانه»، اشتراک):

https://wp.me/pLhLt-kw6

***

تارنگاشت عدالت – بایگانی دورۀ دوم

منبع: شبکه همبستگی
۲۹ سپتامبر ۲۰۲۰

 

جنبش سوسیالیستی قزاقستان: بیانیه مشترک علیه گسترش سلاح‌های بیولوژیک و برای برچیدن آزمایشگاه‌های نظامی بیولوژیک ایالات متحده در سراسر جهان

 

ما، احزاب کمونیست و کارگری، با احساس مسؤولیت نسبت به خلق‌های خود، برای اقدامات فوری برای حفاظت از سلامتی و دسترسی همه کارگران به درمان و واکسن ویروس کرونا مبارزه می‌کنیم. در عین حال، ما نگرانی عمیق خود را از وجود و فعالیت آزمایشگاه‌های نظامی بیولوژیک ابراز می‌نماییم و اعلام می‌کنیم که ما خواهان منع تولید و گسترش سلاح‌های بیولوژیک هستیم.

در بستر همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ و بحران سرمایه‌داری و تشدید تضادهای آن، ما یک بار دیگر کاستی‌های نظام بهداشتی در همه کشورهای سرمایه‌داری، و هم‌چنین نقض حقوق کارگران، و ماهیت عموماً ضدملی سرمایه‌داری را می‌بینیم.

هم‌زمان، ما به ویژه از این فاکت که کشورهای بسیاری به تولید سلاح‌های بیولوژیک ادامه می‌دهند، نگران هستیم. تنها تحت برنامه‌های پنتاگونِ ایالات متحده ۱۴۹۵ آزمایشگاه در سراسر جهان ساخته شده است، که به دولت‌ها و کشورهایی که در آن فعالیت می‌کنند، پاسخگو نیستند و فعالیت‌های آن‌ها شفاف نیست.

آزمایشگاه‌های مشابهی در اوکرائین، گرجستان، ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان، ازبکستان و دیگر کشورها ساخته شده اند.

ایالات متحده پروتکل بین‌المللی الحاقی به «کنوانسیون منع توسعه، تولید و انبار نمودن سلاح‌های باکتریولوژیک (بیولوژیک) و سمی و محو آن‌ها» را امضاء نکرده است، در نتیجه تلاش‌ها برای کنترل کنوانسیون را سد می‌کند، و در عین‌حال انواع جدید بیماری‌های کشنده را به وجود می‌آورد.

منابع دولتی اختصاص یافته به توسعه سلاح‌های بیولوژیک و دیگر سلاح‌های مرگبار، هم‌چنین ظرفیت علمی و فناوری مدرن باید کاملاً برای ارايه مراقبت پزشکی رایگان به همه کارگران و دیگر اقشار مردمی و توزیع واکسن کووید-۱۹ به همه کس بدون استثناء و به طور رایگان هدایت شوند.

ما، احزاب کمونیست و کارگری خواستار:
– منع توسعه و گسترش سلاح‌های بیولوژیک؛
– برچیدن فوری همه آزمایشگاه‌های نظامی بیولوژیک ایالات متحده در سراسر جهان؛
– اتخاذ اقدامات فوری برای حفاظت از سلامتی کارگران، شامل مراقبت پزشکی رایگان و دریافت واکسن علیه ویروس کرونا
هستيم.

احزاب امضاء کننده:

حزب کمونیست آلبانی
حزب کمونیست آرژانتین
حزب کمونیست استرالیا
حزب کمونیست بلژیک
حزب کمونیست بنگلادش
حزب کمونیست کانادا
حزب کارگران سوسیالیست کرواسی
حزب کمونیست بوهمی و موراوی
حزب کمونیست در دانمارک
حزب کمونیست متحد گرجستان
حزب کمونیست آلمان
حزب کمونیست یونان
حزب کمونیست کردستان – عراق
حزب کمونیست (ایتالیا)
جنبش سوسیالیستی قزاقستان
حزب سوسیالیست لیتوانی
حزب کمونیست مکزیک
حزب کمونیست جدید هلند
حزب کمونیست نروژ
حزب کمونیست پاکستان
حزب کمونیست فیلیپین (پ. ک. پ – ۱۹۳۰)
حزب کمونیست فدراسیون روسیه
اتحاد احزاب کمونیست – حزب کمونیست اتحاد شوروی
حزب کمونیست اتحاد شوروی
حزب کمونیست سریلانکا
حزب کمونیست سوریه

بیانیه برای امضاء باز است.

http://www.solidnet.org/article/SM-of-Kazakhstan-Joint-statement-against-the-proliferation-of-biological-weapons-and-for-the-closure-of-US-military-biological-laboratories-around-the-world/

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/2p8ujdk7