تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: تله‌سور
۲ ژوئیه ۲۰۲۱

 

 

پشتیبانی نخست‌وزیر پاکستان از چین در موضوع اویغورها و ستایش او از نظام تک – حزبی

 

عمران خان نخست‌وزیر پاکستان از سیاست‌های چین درباره جمعیت اویغور آن پشتیبانی کرده است.

عمران خان نخست‌وزیر پاکستان حمایت کشور خود را از دولت چین در مورد سیاست‌های آن در منطقه مسلمان‌نشین سین‌کیانگ اعلام کرد و نظام تک – حزبی کشور را در مقایسه با دمکراسی انتخاباتی، به مثابه یک الگوی بهتر برای جوامع ستود.

خان روز پنج‌شنبه این اظهارات را خطاب به اعضای هیأت رسانه‌ای چینی که به مثابه بخشی از جشن‌های صدمین سالگرد حزب کمونیست چین از اسلام‌آباد دیدن می‌کنند ایراد نمود.

گروه‌های مشخصی ادعا می‌کنند که چین سیاست‌های «بازداشت دسته‌جمعی و شکنجه را که جنایت علیه بشریت است» علیه جمعیت مسلمان در منطقه سین‌کیانگ در جنوب غرب کشور اعمال می‌کند.

به عنوان مثال، عفو بین‌الملل ماه گذشته در گزارشی وضعیت در سین‌کیانگ را براساس گزارش‌های عینی از جزئیات شسشوی مغزی، شکنجه و پاکسازی هویت فرهنگی «یک ویران – شهر جهنمی» توصیف کرد.

اما خان، که مرتباً خواهان اقدام بین‌المللی علیه اسلام‌هراسی، بویژه در کشورهای اروپایی می‌شود، گفت او با انکار هر گونه نقض حقوق بشر از جانب دولت چین موافق است.

خان روز پنج‌شنبه گفت که در «گفت‌وگوی ما با مقامات چینی، روایتی که از آن‌ها درباره آنچه در سین‎کیانگ می‌گذرد می‌شنویم با روایتی که ما از رسانه‌های غربی و دولت‌های غربی می‌شنویم کاملاً متفاوت است.»

«به این دلیل که روابط مستحکمی با چین داریم، و چون روابط‌مان مبتنی بر اعتماد است، نتیحتاً ما روایت چین را می‌پذیریم. ما آنچه را که آن‌ها درباره برنامه‌هایشان در سین‌کیانگ می‌گویند می‌پذیریم.»

پاکستان یک رابطه استراتژیک طولانی مدت با همسایه شمال – شرق خود دارد، چین از طريق پروژه «دالان اقتصادی چین- پاکستان» بیش از ۶۰ میلیارد دلار در آن کشور سرمایه‌گذاری کرده است.

خان هم‌چنین نظام تک – حزبی حاکم بر چین را، که در آن دولت به وسیله حزب کمونیست چین اداره می‌شود و انتخابات از روال سنتی دمکراسی‌های لیبرال – بورژوایی پیروی نمی‌کند ستود.

خان گفت: «حزب کمونیست چین یک الگوی بی‌نظیر است، تا کنون به ما گفته می‌شد که بهترین راه برای این‌که جوامع خود را بهتر کنید نظام دمکراسی غربی است.»

«آنچه که حزب کمونیست چین انجام داده این است که این الگوی بدیل را مطرح کرده است. و آن‌ها در عمل همه دمکراسی‌های غربی را در پرورش شایستگی شکست داده‌اند.»

خان که در انتخابات سراسری ۲۰۱۸ پاکستان انتخاب شد گفت دمکراسی انتخاباتی، زمانی که اصلاحات مطرح می‌شود «دست‌ و پای شما را می‌بندد»، و از «انعطاف‌پذیری» الگوی چینی ستایش کرد.

خان گفت: «تا کنون، احساس این بود که دمکراسی انتخاباتی بهترین راهی است که شما می‌توانید به رهبری مبتنی بر شایستگی دست یابید، و بعد رهبری را پاسخگو قرار دهید. اما آنچه که حزب کمونیست چین انجام داده این است که بدون دمکراسی انتخاباتی در عمل خیلی بهتر به آن دست یافته است.»

***

ایسنا
۱۰ تیر ۱۴۰۰

 

تبریک ظریف به مناسبت یکصدمین سالگرد تأسیس حزب کمونیست چین

 

وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی با تبریک فرارسیدن یکصدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین، ابراز امیدواری کرد که مناسبات میان تهران و پکن گسترش یابد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در یک پیام توئیتری به زبان چینی نوشت: به مناسبت فرارسیدن یکصدمین سالگرد تأسیس حزب کمونیست چین مایلم تبریکات گرم خود را به دلیل دستاوردهای چشمگیری که این حزب به دست آورده است، عرض کنم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه این صد سال با افتخار و سعادت سپری شده است، افزود: امیدوارم تحت رهبری حزب کمونیست چین، این کشور بیش از پیش توانمند شود و روابط میان ایران و چین نیز با نشاط بیشتری گسترش یابد.

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/jjt4hfdp