تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: پیام مردم
۶ ژوئن ۲۰۲۲

تجاوز اسرائیل [به میدان کاریش] از سوی حزب کمونیست لبنان و «نیروهای تغییر»، یک گروه جدید متشکل از نیروهای چپ و مترقی که در آخرین انتخابات پارلمانی در ماه می سال جاری موفق به کسب ۱۳ کرسی شدند، نیز مورد انتقاد قرار گرفت. «نیروهای تغییر» چندین تظاهرات را علیه اسرائیل سازماندهی کردند و از همه گروه‌های لبنانی خواستند تا برای مطالبه «خط ۲۹» به عنوان خط حاکمیت لبنان متحد شوند.

 

حزب‌الله به اسرائیل نسبت به استخراج از میدان گازی مورد اختلاف کاریش هشدار داد

 

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل گروه مقاومت حزب‌الله لبنان، روز سه‌شنبه ۵ ژوئیه، اعلام کرد که نباید به اسرائیل اجازه داد منابع طبیعی لبنان از میادین گازی کاریش را استخراج کند. قاسم با طرح این‌که «معادله روشن است» گفت حزب‌الله به تماشای غارت منابع لبنان نخواهد نشست. بنا به گزارش المیادین وی افزود «ما نفت و گاز و حقوق خود را می‌طلبیم»

قاسم در مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد تاسیس حزب‌الله سخنرانی می‌کرد. چند روز پیش، نیروهای اسرائیلی مدعی‌شدند که سه پهپاد حزب‌الله را پیش از آن‌که بتوانند میدان گازی کاریش را هدف قرار دهند، سرنگون کرده‌اند.

روز شنبه دوم ژوئیه، حزب‌الله مدعی شد که سه پهپاد را برای یک ماموریت شناسایی به سمت میدان کاریش پرتاب کرده است.

یکی از مقامات حزب‌الله ادعا کرد که اسرائیل نمی‌تواند «پیش از این‌که ما برای تعیین مرزها در مناطق مورد مناقشه به توافق برسیم» از کاریش گاز استخراج کند. وی هدف از ارسال پهپادها به سمت کاریش را «ارسال پیام به اسرائیل» در خصوص موضع لبنان در قبال مذاکرات غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی دانست. بنا به گزارش « تی.وی ایران» وی گفت که این هدف پیش از آن‌که اسراییل پهپادها را سرنگون کند محقق شد.

میدان گازی کاریش در حدود ۸۰ کیلومتری غرب شهر بندری حیفا در دریای مدیترانه واقع شده است. اسرائیل در ماه مه یک قرارداد ۲ میلیارد دلاری با شرکت اروپایی «انرژین پاور» (Energean Power)» برای استخراج گاز از کاریش امضا کرد، که انتظار می‌رود تا پایان سال جاری به بازار عرضه شود.لبنان مدعی است که میدان گازی در محدوده «منطقه اقتصادی انحصاری» آن، که تا «خط ۲۹» ادامه می‌باید، قرار دارد و اسرائیل با ادعای مالکیت بر میدان کاریش، حاکمیت لبنان را نقض کرده است. لبنان ادعای حاکمیت اسرائیل بر این میدان‌ها را، که صرفاً بر اساس نقشه سال ۲۰۱۱ تهیه شده توسط فردریک سی هوف، سفیر وقت ایالات متحده است، مخالفت می‌کند. این نقشه «خط ۲۳» را به عنوان خط لبنان مشخص می‌کند و میدان کاریش را به طور کامل در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد.

به این دلیل که لبنان هیچ‌گونه روابط دیپلماتیک با اسرائیل ندارد، سال‌هاست که به طور غیرمستقیم و با میانجیگری آمریکا در مورد مناقشه مرزی مذاکره می‌کند.

تجاوز اسرائیل [به میدان کاریش] از سوی حزب کمونیست لبنان و «نیروهای تغییر»، یک گروه جدید متشکل از نیروهای چپ و مترقی که در آخرین انتخابات پارلمانی در ماه می سال جاری موفق به کسب ۱۳ کرسی شدند، نیز مورد انتقاد قرار گرفت. «نیروهای تغییر» چندین تظاهرات را علیه اسرائیل سازماندهی کردند و از همه گروه‌های لبنانی خواستند تا برای مطالبه «خط ۲۹» به عنوان خط حاکمیت لبنان متحد شوند.

اسرائیل اخیراً یک قرارداد گازی با اتحادیه اروپا امضا کرده است و انتظار می‌رود برای اجرای تعهدات صادراتی خود، تولید گاز از میدان را برای اجرای تعهدات صادراتی خود افزایش دهد. اسرائیل سالانه حدود ۱۲ میلیارد متر مکعب گاز تولید می‌کند که بیش‌تر آن در داخل کشور استفاده می‌شود. بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل و یایر لاپید، نخست‌وزیر موقت اسرائیل در مناسبت‌های مختلف مدعی شده‌اند که اسرائیل آماده است به هر قیمت از ادعاهای خود در مورد کاریش دفاع کند.

استخراج از کاریش یک تهدید برای صلح در منطقه است
موریس سلیم، وزیر دفاع لبنان، پس از ورود کشتی «انرژین پاور» به میدان کاریش در ماه گذشته اعلام کرد که فعالیت اسرائیل در منطقه مورد مناقشه «یک چالش و تحریک برای لبنان و نقض آشکار ثبات» در منطقه است. نخست‌وزیر نجیب میقاتی و رئیس‌جمهور میشل عون نیز خواستار مداخله فوری بین‌المللی برای جلوگیری از نقض مجدد حاکمیت لبنان و قوانین بین‌الملل به وسیله اسراییل شده بودند.

اسرائیل از زمان تشکیل آن در سال ۱۹۴۸ چندین بار به لبنان حمله کرده است. سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۸ نیروی «نیروی موقت در لبنان» (UNIFIL) را تشکیل داد و بعداً مأموریت خود را گسترش داد ، از جمله موارد دیگر، نظارت بر توقف درگیری‌ها در منطقه پس از حمله اسرائیل به در جنوب لبنان در سال ۲۰۰۶ را شامل شود.

حزب‌الله در ابتدا در سال ۱۹۸۲ به مثابه یک جنبش مقاومت علیه اشغالگری اسرائیل در جنوب لبنان تشکیل شد. حزب‌الله در برابر اشغالگری اسراییل که تقریباً دو دهه به طول انجامید، و علیه تجاوزات مکرر اسرائیل، از جمله آخرین تهاجم آن در سال۲۰۰۶، یک نیروی پیشرو بود. حزب‌الله به مثابه یک گروه سیاسی پیشرو در لبنان ظاهر شده است.

دولت موقت لبنان از پرتاب پهپادهای حزب الله در روز شنبه انتقاد کرد و آن را غیرقابل قبول دانست، و به دنبال یک راه‌حل از طریق مذاکره با اسرائیل است. حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، ماه گذشته گفته بود که هدف اصلی این گروه جلوگیری از «استخراج نفت و گاز کاریش بوسیله دشمن و جلوگیری از فعالیت‌هایی است که آغاز خواهد شد یا آغاز شده است.»

https://peoplesdispatch.org/2022/07/06/hezbollah-warns-israel-against-extraction-from-the-disputed-karish-gas-field/

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/y9xwrk3t