رؤسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران به عنوان بخشی از روند آستانه در زمانی دیدار کردند که رجب طیب اردوغان قصد خود را برای آغاز تهاجم جدید به شمال سوریه اعلام کرده است.

تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: پیام مردم
۲۱ ژوئیه ۲۰۲۲

روند آستانه مجدداً خواستارخروج آمریکا از سوریه شد، و علیه تهاجم خارجی موضع گرفت

 

فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه که به ایران سفر کرده بود، روز چهارشنبه ۲۰ ژوئیه گفت که کشورش از بیانیه مشترک صادر شده در پایان نشست صلح آستانه در یک روز پیش، که در آن علیه انواع تجاوزات خارجی در کشورش صحبت شده بود استقبال می‌کند. مقداد در دیدار با امیر عبداللهیان، همتای ایرانی خود گفت: «مخالف هرگونه مداخله ترکیه در خاک سوریه و ایجاد هرگونه شهرک‌سازی و تلاش برای ترک کردن سوریه هستیم.»

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه در نخستین روز سفر دو روزه خود به ایران در اجلاس سران آستانه یا روند صلح در سوریه با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود شرکت کرد.

پس از نشست، سه رئیس‌جمهور با صدور یک بیانیه مشترک اعلام کردند که در سوریه هیچ راه‌حل نظامی وجود ندارد و نسبت به چنین تلاش هایی هشدار دادند. آن‌ها ‌ حمایت خود را از روند صلح به رهبری سوریه بر اساس قطع‌نامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در سال ۲۰۱۵ تصویب شد، تمدید نمودند.

اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در ماه ژوئن اعلام کرده بود که نیروهای کشورش به شمال سوریه حمله خواهند کرد و یک «منطقه امنیتی» به عمق ۳۰ کیلومتر ایجاد خواهند کرد تا از انجام حملات «تروریستی» نیروهای وابسته به حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در داخل ترکیه جلوگیری کنند. او در تهران نیز لحن مشابهی به کار برد و قول داد «خاستگاه ترور» را ریشه‌کن کند. طرح اردوغان به عنوان تلاشی برای آرام کردن احساسات داخلی پیش از انتخابات به طور گسترده محکوم شده است.

بیانیه مشترک نشست آستانه
روند آستانه از سال ۲۰۱۷ برای نخستین‌بار برای هماهنگی حرکت‌های سه کشور در سوریه ویران شده از جنگ تشکیل شد، نشست تهران هفتمین اجلاس سران روند آستانه بود که پس از دو سال وقفه برگزار شد. آخرین اجلاس در ژوئیه ۲۰۲۰ برگزار شده بود.

در بیانیه مشترک هم‌چنین تجاوزات مکرر اسرائیل در داخل سوریه و غارت منابع سوریه به ویژه سرقت نفت آن توسط نیروهای اشغالگر آمریکایی که به نام مبارزه با «داعش» یک پایگاه نظامی در التنف در جنوب غرب سوریه ایجاد کرده‌اند، محکوم شد.

ایران، ترکیه و روسیه هم‌چنین همه تحریم‌های یک‌جانبه اعمال شده علیه سوریه بوسیله آمریکا و اتحادیه اروپا را رد کردند و مدعی شدند این تحریم‌ها ناقض منشور سازمان ملل و قوانین بشردوستانه بین‌المللی است. آن‌ها هم‌چنین خواستار خروج تمامی نیروهای آمریکایی از سوریه و توقف هرگونه تجاوز ، از جمله حملات هوایی اسرائیل در داخل این کشور شدند.

این بیانیه «تعهد تزلزل‌ناپذیر» را به تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه اعلام می‌کند و همه «تلاش‌ها برای ایجاد واقعیت‌های جدید در میدان»، از جمله «ابتکارات خودگردانی غیرقانونی» را رد می‌کند. این بیانیه مشترک هم‌چنین با «برنامه‌های جدایی‌طلبانه» که تمامیت ارضی سوریه و امنیت ملی کشورهای همسایه را تهدید می‌کند، مخالف است.

گرچه اکثر مناطق سوریه در حال‌حاضر تحت کنترل دولت بشار اسد است، اما بخشی از آن هم‌چنان به مناطق تحت کنترل گروه های مسلح مختلف تقسیم شده است که برخی از آن‌ها مدعی اداره دولت‌های خودمختار هستند.

شرکت‌کنندگان در روند آستانه هم‌چنین بر حفظ وضع موجود در ادلب و اجرای توافق‌نامه‌هایی که در گذشته بین روسیه، ترکیه و دولت سوریه امضا شده، توافق کردند. ادلب آخرین پایگاه اصلی نیروهای ضداسد مورد حمایت ترکیه است.

روند آستانه با اذعان به نیاز به کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی در سوریه، سازمان ملل و سایر آژانس‌های بین‌المللی را تشویق کرد تا بدون تبعیض، سیاسی‌سازی و پیش‌شرط و به شیوه‌ای شفاف‌تر، «کمک‌های خود را به همه سوری‌ها افزایش دهند.»

سازمان ملل اخیراً به تمدید کمک‌رسانی به ادلب برای شش ماه آینده رای داد. پیشنهاد اولیه برای تمدید کمک به مدت یک سال، به این دلیل که حاکمیت سوریه را با دور زدن مقامات دولتی نقض می‌کند، با مخالفت روسیه مواجه شد.

ایران در نگرانی روسیه پیرامون گسترش ناتو شریک است
پوتین روز سه‌شنبه با آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران دیدار و درباره جنگ اوکرایین و چشم‌انداز بهبود روابط دوجانبه گفتگو کرد. این مذاکرات افزایش تجارت دوجانبه و جایگزینی تدریجی دلار آمریکا به عنوان وسیله مبادله را در بر گرفت.

قرارداد همکاری ۴۰ میلیارد دلاری در بخش نفت میان گازپروم روسیه و شرکت ملی نفت ایران در همان روز اعلام شد. طبق این قرارداد همکاری استراتژیک، گازپروم به شرکت ملی نفت ایران در توسعه برخی از میادین نفتی و ساخت خطوط لوله صادرات گاز کمک خواهد کرد.

پرس تی وی گزارش داد آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با پوتین از موضع روسیه در مورد گسترش ناتو حمایت کرد و افزود «گرچه ایران با تأثیرات جنگ مخالف است، اما در قضیه اوکرائین چنانچه شما ابتکار عمل را به دست نمی‌گرفتید، طرف مقابل با ابتکار خود، موجب وقوع جنگ می‌شد.»

هم ایران و هم روسیه برای امضای یک قرارداد مشارکت استراتژیک ۲۰ ساله آماده می‌شوند و در حال حاضر در آستانه تکمیل دالان حمل و نقل شمال – جنوب هستند که روسیه را از طریق آذربایجان و ایران به هند متصل می‌کند، قرار دارند.

پوتین در این دیدار گفت که روسیه هرگز خواهان جنگ در اوکرایین نبوده است، اما «رفتار غرب برای ما چاره دیگری جز واکنش باقی نگذاشته است.» پوتین ‌ کشورهای اروپایی را به پیروی از خط آمریکا و به خطر انداختن ثبات منطقه متهم کرد.

ایران و روسیه خواست خود را از ترکیه برای خودداری از حملات در داخل سوریه تکرار کردند و اعلام کردند که این اقدام باعث بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/nu9sb6sc