تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری
۲۰ اکتبر ۲۰۲۲

فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری در کنگره «ث.ژ.ت.» در مارتیک، در بوش ـ دو ـ رون در فرانسه شرکت کرد. رفیق سینزیا دِلا پورتا، عضو دبیرخانه فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری از «Unione Sindacale di Base» ایتالیا در ۲۰ اکتبر ۲۰۲۲ به نمایندگی از جانب فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری در برابر ۶۰۰ نماینده اتحادیه کارگری سخنرانی کرد. متن کامل سخنرانی رفیق سینزیا:

رفقا، برادران و خواهران گرامی،
این افتخار بزرگ و برجسته‌ای است که امروز فرصت دارم درودهای صمیمانه و رزمنده طبقاتی بیش از ۱۰۵ میلیون عضو فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری از ۱۳۰ کشور از سراسر جهان را به نمایندگان ۵۸-مین کنگره «ث.ژ.ت-۱۳»، و از طریق شما به طبقه کارگر مبارز فرانسه، ابراز نمایم..

فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری حمایت خود را از اعتصاب‌کنندگان در پالایشگاه‌های فرانسه و از «فدراسیون ملی صنایع شیمیایی»، وابسته به فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری، که سه هفته است این مبارزه قهرمانانه را علیه انحصارات بزرگ «توتال» و «اکسان موبیل» رهبری می‌کند، اعلام می‌نماید.

کارگران پالایشگاه‌های فرانسه، در زمانی‌ که این انحصارات بزرگ نفتی میلیاردها یورو به سهامداران خود سود می‌دهند و از افزایش دستمزدها خودداری می‌کنند، مبارزه قدرتمند و نمونه‌ای را انجام می‌دهند: کارگران پالایشگاه‌ها نشان می‌دهند که اعتصاب و مبارزه تنها راهی است که می‌تواند کارفرمایان را به برآورده کردن خواسته‌های کارگران مجبور کند.

فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری تصمیم وحشیانه دولت فرانسه را برای استفاده از پلیس برای شکستن اعتصاب را محکوم می‌کند!

ما به یاد داریم که در سال ۲۰۱۰ سازمان جهانی کار، در پاسخ به درخواست «فدراسیون ملی صنایع شیمیایی – ث.ژ.ت.» (FNIC CGT)، تصمیم دولت فرانسه برای شکستن اعتصاب در این بخش را محکوم نمود.

مرحله امروز تشدید فزاینده تضادهای سیاسی، اقتصادی و نظامی، هدف کنترل و استثمار منابع اقتصادی سیاره ما را دنبال می‌کند. خلق‌ها بهای جنگ‌ها و مداخلات امپریالیستی را با مرگ، آوارگی و هم‌چنین با وخامت شرایط زندگی و کار خود می‌پردازند.

بحران اقتصادی و رقابت درون-امپریالیستی سناریوهای پُر ماجراتری را به وجود می‌آورد. بحران اقتصادی که همان بحران الگوی سرمایه‌داری است، و دیگر حاشیه‌ای برای بالابردن ارزش پیدا نمی‌کند. این بحران شیوه تولید سرمایه‌داری است که به حد خود رسیده است: شرایط برای رشد کافی سرمایه جهانی و بالا بردن ارزش دیگر وجود ندارد، مگر این‌که به سمت یک جنگ عمومی، با خطر آغاز یک هسته‌ای برویم.

تنها حاشیه‌ها برای رشد، از استثمار فزاینده نیروی کار و کاهش منابع طبیعی کره زمین، و از برخورد و رقابت بین بلوک‌های بزرگ تاریخی مالی- اقتصادی – دولتی (کشورهای امپریالیستی غربی) و قدرت‌های اوراسیایی است. که به طور عینی با بلوک غربی قدیمی متخاصم می‌باشند.

در این مورد، هدف تصاحب سهم بازار، قلمروها و نیروی کار با نیروی نظامی است. زنجیره‌های ارزش که در سال‌های اخیر در سطح بین‌المللی گسترش یافته‌اند، در حال بازتعریف می‌باشند و شکل‌ها و محیط‌های بهره‌برداری را از نو ترسیم می‌کنند. سناریوی جدیدی در حال ظهور است که ما را ملزم می‌سازد یک تلاش تحلیلی را برای انطباق سازمان‌های صنفی خود با چالش‌های تحمیل شده توسط دوره جدید رقابت بین بلوک‌های اقتصادی که عمیقاً در حال بازسازی هستند انجام دهیم.

به بازهایی که سعی می‌کنند به‌ مثابه کبوتر ظاهر شوند، می‌گوییم که صلح جهانی با نظامی‌گری بیش‌تر، یا حمایت از انواع ناسیونالیست‌ها و فاشیست‌های راست افراطی محافظت نمی‌شود. صلح جهانی نمی‌تواند بر اساس محاصره، تحریم‌ و جنگ اقتصادی باشد.

فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری، یک‌بار دیگر، صدای خود، صدای طبقه کارگر را برای صلح، برای پایان دادن به مداخلات امپریالیستی، برای انحلال ناتو و همه ائتلاف‌های نظامی، و برای لغو سلاح‌های هسته‌ای بلند می‌کند.

بحران های اقتصادی سرمایه‌داری یکی پس از دیگری رخ می‌دهند. همه‌گیری نه تنها نابرابری‌های اجتماعی را به طور چشمگیری افزایش داده است، بلکه برای حملات جدید علیه حقوق دموکراتیک و آزادی های اتحادیه کارگری نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

کنگره هجدهم ما در ماه مه یک گام مهم برای بحث بود.

سوم اکتبر، روز تاسیس فدراسیون جهانی اتحادیه‌های گارگری، از جانب فدراسیون ما به عنوان «روز اقدام بین‌المللی» تعیین شده است؛ که امسال، با شعار کلی «ما بهای بحران سرمایه‌داری و جنگ‌های امپریالیستی را نخواهیم پرداخت»، «افزایش دستمزد و مستمری، اکنون» برگزار گردید.

ما کارگران در همه کشورها را فرامی‌خوانیم تا متحداً اتحادیه‌ها را برای مقاومت و بسیج، تقویت و توده‌ای نمایند. مبارزاتی که در چندین کشور در جریان است امید و آینده ماست. همبستگی سلاح ماست. وخامت چشم‌گیر استانداردهای زندگی کارگران، موضوع غالب امروز در دستورکار اتحادیه‌های کارگری است.

افزایش شدید و غیرقابل کنترل قیمت همه مایحتاج اساسی، اساساً دستمزد و قدرت خرید کارگران را که نه تنها افزایش نمی‌یابد، بلکه در بسیاری از موارد به بهانه بحران و همه‌گیری کاهش یافته است، از بین می‌برد.

روشن است که تنها از طریق مبارزات، اهداف جنبش کارگری محقق می‌شود و پیشرفت اجتماعی حاصل می‌گردد. مبارزه برای ارضای نیازهای معاصر کارگران در همه سطوح: حقوق، اشتغال، امنیت، فرهنگی و روانی. برای دفاع از آزادی‌های دموکراتیک و اتحادیه های کارگری، مذاکراه دسته جمعی و کار باثبات، دائمی و با توافقات تنظیم شده؛ حفاظت از خودگردانی اتحادیه ‌های کارگری و جهت‌گیری طبقاتی آنها به دور از بوروکراسی، فساد و مداهلات سرمایه و کارفرمایان. در برابر اقدام اتحادیه‌های زرد که اتحاد کارگران و قدرت و اثربخشی مبارزات کارگری را تضعیف می‌نمایند.

رفقای گرامی،
ما می‌دانیم که سندیکای «ث.ژ.ت-۱۳» [در بوش ـ دو ـ رون فرانسه] در خط مقدم مبارزات جاری، نه تنها برای حمایت و بهبود حقوق و شرایط کار در فرانسه، بلکه برای دفاع از دستاوردهای اجتماعی و آزادی‌های دموکراتیک و سندیکایی طبقه کارگر ایستاده است.

ما، در فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری، شما را نیرویی قوی، مبارز، انترناسیونالیست با سمت‌گیری طبقاتی می‌دانیم.

برای کنگره شما آرزوی موفقیت کامل دارم و به شما اطمینان می‌دهم که شما در سیمای فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری، همیشه همراهی مبارز و ایثارگر خواهید داشت که همیشه می‌توانید به آن اتکاء نمایید.

زنده باد همبستگی طبقه کارگر

زنده باد وحدت طبقه کارگر برای رهایی اجتماعی و از میان برداشتن استثمار انسان به دست انسان

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/2p8dzb5y