تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: در دفاع از کمونیسم
۱۴ سپتامبر ۲۰۲۲

دفتر مطبوعاتی کمیته مرکزی حزب کمونیست یونان، در بیانیه‌ای که امروز منتشر شد با هنرپیشه مشهور یونانی ایرن پاپاس که در سن ۹۶ سالگی در آتن درگذشت، وداع کرد.

پاپاس با بیش از نیم قرن فعالیت حرفه‌ای، در بیش از ۸۰ فیلم از جمله فیلم‌های برنده جوایز، مانند «توپ‌های ناوارون» و «زوربای یونانی» بازی کرد.

بیانیه حزب کمونیست یونان بدین شرح است:

«با اندوه فراوان با هنرپیشه بزرگ ایرن پاپاس، سفیر میراث فرهنگ کلاسیک و زیبایی‌شناسی مدیترانه‌ای در سراسر جهان، وداع می‌کنیم.

ایرنه پاپاس که در سال ۱۹۲۶در سال چیلومودی، کُرینت به دنیا آمد، با داستان‌های مادربزرگ «داستان سرای بزرگ» خود، با عشق به ادبیات یونان باستان که توسط والدین آموزگارش به او منتقل شد ، و هم‌چنین با آب، پرندگان، ماه و سایه‌های روستایش که همانطور که خودش گفت «به من یاد داد چگونه بازی کنم»، شکل گرفت.

«کاریاتید زنده*، لقبی که مطبوعات بین‌المللی به او دادند، با شخصیت دوریسی** و بازی‌های عالی که منعکس‌کننده شخصیت عمیقاً پرورش یافته و اخلاقیات او بود، قدرت تراژدی باستانی را به‌طور کامل تجسم می‌داد و در عین حال با نقش‌های بزرگ، از جمله در «الکترا» و «زوربای یونانی» از مایکل کاکویانیس و «زِد» از کوستا گاوراس، تئاتر و سینمای بین‌المللی تسخیر می‌کرد.

ایرنه پاپاس با حضور در بیش از ۸۰ فیلم بین‌المللی، در هر نقطه از جهان، در کنار کارگردانان و بازیگران بزرگ، در طول فعالیت طولانی خود مفتخر به دریافت جوایز بین‌المللی بسیاری شد.

حزب کمونیست یونان به بستگان او تسلیت می‌گوید.»

—————————
توضیح عدالت:
* کاریاتید: ستون ساختمان که به صورت زن ردا پوشیده است.
** سبک دوریک یا شیوه دوریسی یکی از سه شیوه کلاسیک در یونان باستان و معماری کلاسیک است. این سبک اصلی ترین سبک معماری یونان است.

http://www.idcommunism.com/2022/09/kke-bids-farewell-to-iconic-actress-irene-pappas.html

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/yc22wmfj