تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: صدای سوسیالیستی
دکلان مک‌کنا
۴ آوریل ۲۰۲۱

 

کشورهای غربی با ۱۴ درصد جمعیت جهان، ۵۳ درصد واکسن‌های کووید «غربی» جهان را به خود اختصاص داده‌اند. در عین‌حال ما برای اطلاعات پیرامون واکسن‌هایی که در دیگر کشورها، از جمله در روسیه و چین تولید می‌شود محبور به جستجوی سخت هستیم.

تقریباً همه واکسن‌های فایزر- بیون‌تک به کشورهای ثروتمند خواهد رفت. واکسن مودرنا تماماً به کشورهای ثروتمند خواهد رفت؛ این واکسن حتا به کشورهای فقیر ارائه نشده است. در واقع، ۹۰ درصد مردم کشورهای فقیر ممکن است هرگز ابداً مایه‌کوبی نشوند.

ایالات متحده روی واکسن‌ها نشسته است، تا مطمئن شود مادام که خودش آن‌ها را لازم دارد به کس دیگری نرسد. اتحادیه اروپا- که از شراکت در واکسن‌ها بخود می‌بالد- عملاً آن‌ها را احتکار می‌کند؛ و گرچه ۳۴ میلیون واحد صادر کرده است، اما اکثر آن به جاهایی مانند سنگاپور، عربستان سعودی، و هنگ کنگ- جاهایی که برای دسترسی به واکسن‌ها یا خرید آن‌ها مشکلی ندارند رفته است.

همانطور که فاطمه بوتو نویسنده پاکستانی در گاردین نوشت:
«در حالی‌که کشورهای غربی انبار کردن واکسن‌ها را برای خودشان دنبال می‌کردند، چین و روسیه دیپلوماسی واکسن را پیش ‌بردند. چین ۱۳ میلیون واحد واکسن رایگان در اختیار ۱۳ کشور قرار داد؛ چین و روسیه رویهم بیش از ۸۰۰ میلیون واحد واکسن در اختیار ۴۱ کشور قرار داده‌اند. هیچ‌کس تصور نمی‌کند که آن‌ها این را به عنوان خیرات انجام می‌دهند، اما این یک نشانه روشن و پرطنین از تغییر نظم جهانی است. هشتصد میلیون در مقابل ۳۴ میلیون اتحادیه اروپا. ایالات متحده و انگلستان ابداً چیزی نداده‌اند.»

«ابر – سرمایه‌داران بودند که طاعون را اشاعه دادند، از قِبَل واکسن ثروت اندوختند، و اکنون براحتی بهبود می‌یابند، آن‌ها در اول صف واکسن‌هایی که حتا نمی‌خواهند قرار دارند. فقرایی که برای خوردن و زنده ماندن تقلا می‌کنند، با در خانه‌ماندن‌های مکرر، در انتظار مرگ صف کشیده‌اند. کووید – ۱۹ چیزهای زیادی را نابود خواهد کرد، اما امیدوارانه داربست شکسته تصورات اخلاقی ما را نیز نابود خواهد کرد.»

درباره سودی که مودرنا و فایزر برای آن صف کشیده‌اند، یا این‌که آسترا- زنکا واکسن را به قیمتی چندین برابر کشورهای ثروتمند به کشورهای فقیر می‌فروشد چیزی نگویید. از آفریقا یا از خلق‌های بسیاری که سرمایه‌داری آن‌ها را فقیر کرده است چیزی نگویید، و البته از فجایعی که «مداخلات بشردوستانه» و تحریم‌های ما بوجود آورده‌اند چیزی نگویید.

از این‌که اسراییل عامدانه فلسطینی‌ها را که سرزمین‌شان را اشعال کرده است از واکسن محروم می‌کند، و از این‌که ایالات متحده و اسراییل مرتباً سوریه (و جاهای دیگر) را بمباران می‌کنند، و از این‌که کانادا آنقدر واکسن دارد که می‌تواند هر کانادایی را پنح بار مایه‌کوبی کند چیزی نگویید.

از «ارزش‌های غربی مشترک» ما بگویید و همه خوب خواهند شد.

https://socialistvoice.ie/2021/04/shared-western-values/

پیوند مشترک: https://tinyurl.com/k73xnsbw