عدالت: اینجا کابل نیست، افغانستان نیست. اینجا شهر ادلب در سوریه است، و راه‌پیمایی و شادمانی گروه تروریستی جبهه‌النصره برای به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان است

 

تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: شبکه همبستگی
۲۴ اوت ۲۰۲۱

 

بیانیه هیأت سیاسی حزب کمونیست پاکستان

 

افغانستان نه تنها از نظر منابع طبیعتی غنی است، بلکه از نظر موقعیت جغرافیایی نیز بسیار مهم است. افغانستان جنوب آسیا و اروپا را از طريق آسیای مرکزی بهم متصل می‌کند. اهمیت افغانستان در سیاست‌های جهانی و منطقه‌ای، به دلیل این فاکت که در میان شش کشور منطقه، ایران، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، و به ویژه چین و پاکستان واقع شده است، افزایش می‌یابد. به این دلیل، افغانستان نه تنها قربانی توطئه‌های کشورهای امپریالیستی گوناگون است، بلکه مرکز جنگ برای تصرف آن نیز هست. براساس یک پژوهش، ایالات متحده ۲۶۲۰۰ میلیارد دلار هزینه این جنگ کرده است. در نتیجه، کسری بودجه و پول هزینه شده برای بدهی ایالات متحده افزایش یافت. ایالات متحده مجبور است تا سال ۲۰۵۰، ۶٬۵ میلیارد دلار بهره بپردازد. در نتیجه، هر آمریکایی ۲۰ هزار دلار بدهکار است. چنین است که ایالات متحده هزینه کل جنگ را از طريق تحمیل مالیات‌های بیش‌تر، از مردم خود می‌گیرد. در عین‌حال سود شرکت‌های اسلحه‌سازی آمریکایی هزاران برابر افزایش یافته است. صاحبان این صنایع شامل نظامان بازنشسته و شاغل می‌شود.

همینطور، چین با استخراج میلیاردها روپیه از فلزات قیمتی مانند مس و لیتیوم از معادن افغانستان، صندوق سرمایه‌داران خود را پر کرد. پاکستان، که قدرت‌های اشغالگر آن، از جهاد یک تجارت ساخته‌اند، از یک سو، به تسهیل‌کننده این مراکز امپریالیستی مبدل شده، و از سوی دیگر در آرزوی تبدیل دولت افغانستان به یک دولت تابع خود است. نتیحه این فاکت این است که مردم اففانستان به جای سعادت گرفتار مصائب جنگی هستند. بیگناهان به عرصه آتش و خون رانده می‌شوند.

حزب کمونیست معتقد است که قربانیان جنگ ناشی از تجارت اسلحه ایالات متحده و منافع امپریالیستی، مردم و به ویژه زنان افغانستان هستند. ملاها و روسای قبائل از این اقتصاد جنگی پول خوبی می‌سازند. خانواده‌های آن‌ها نه تنها در بسیاری از کشورها از جمله در پاکستان از آرامش و رفاه برخوردارند، بلکه فرزندان آن‌ها نیز از آموزش عالی برخوردارند. خانواده‌های مردم افغانستان از خونریزی جنگ یا سختی آوارگی رنج می‌برند. حزب کمونیست پاکستان از حاکمان و ژنرال‌های تاجر پاکستان که به تجارت جهاد مشغولند می‌خواهد اکنون به این تجارت پایان دهند. مردم پاکستان، به ویژه نیروهای مترقی و دمکراتیک، باید با برداران و خواهران خود متحد شوند و بر دولت‌ خود فشار وارد کنند تسهیل‌کننده مراکز امپریالیستی نباشد و کشتن مردم غیرمسلح را با بمب و مهمات، و رها کردن آن‌ها با اجساد عزیزانشان را متوقف کند. آن‌ها را به پرواز یا مهاجرت به پاکستان مجبور نکنید.

حزب کمونیست از سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی می‌خواهد برای نجات مردم افغانستان از هر تراژدی که دوباره برای ‌آن‌ها پیش می‌آید، برای کودکان بی گناهی که در سایه نیروهای هرج‌و‌مرج بزرگ می‌شوند، هر چه زودتر غذا، شیر و دارو تهیه کنند؛ در افغانستان یک دولت موقت، متشکل از نمایندگان ملیت‌ها، واحدهای قومی، فرقه‌ها و ایدئولوژی‌های گوناگون، تشکیل دهند. بگذارید این دولت انتخابات برگزار نماید و کشور را در مسیر دمکراسی قرار دهد.

هیأت سیاسی

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/trj3mh8n