تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: در دفاع از کمونیسم
۱۳ مه ۲۰۱۷

 

نخست‌وزیر الکسیس سیپراس در چین: منافع و امیال سرمایه‌داران یونانی را ارتقاء می‌دهد

 

نقش یونان به مثابه «پل» بین چین و اتحادیه اروپا، هدف اصلی دولت یونان در تلاش برای ارتقاء و گسترش امیال بورژوازی این کشور است. سفر نخست وزیر الکسیس سیپراس به پکن، به مناسبت «همایش کمربند و جاده برای همکاری‌های بین‌المللی» (۱۴تا ۱۵ مه) در خدمت این هدف قرار دارد.

الکسیس سیپراس نخست‌وزیر یونان روز شنبه در دیدار با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، گفت: یونان در تقاطع سه قاره قرار دارد، این کشور یک مرکز مهم در بخش‌های اقتصادی، انرژی و فرهنگی است و می‌تواند به مثابه پل بین چین و اروپا باشد.

سیپراس تاکید کرد که یونان در سال گذشته سخت کار کرده است تا روابط بین دو کشور را که مبتنی بر دو تمدن باستانی است، ارتقا دهد. وی افزود یونان در حال غلبه بر بحران است، به نرخ رشد مثبت بازگشته است و به زودی بازارها را به دست خواهد آورد. نخست‌وزیر گفت که هدف یونان تقویت بیش‌تر همکاری با پکن است زیرا چشم‌انداز استراتژیک چین با چشم‌انداز استراتژیک یونان مطابقت دارد.

رئیس‌جمهور چین نیز به نوبه خود بر پویایی و توان خاصی که اکنون در روابط دو کشور ثبت شده است، تاکید کرد. جین‌پینگ افزود که روابط یونان و چین بیش‌تر تقویت خواهد شد. (خبرگزاری آتن-مقدونیه، ۱۳ مه ۲۰۱۷)

سفر نخست‌وزیر سیپراس به پکن هم‌زمان با توافقات بین گروه‌های انحصاری چین و یونان در مورد پروژه های انرژی است. به عنوان مثال: شرکت دولتی «گروه شنهوا» (Shenhua Group Corp Ltd) چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده زغال سنگ در جهان و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انرژی از منابع متعارف و تجدیدپذیر در این کشور، و «گروه کوپلوزوس» (Copelouzos Group)، یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های سرمایه‌گذاری در یونان، روز جمعه توافق‌نامه همکاری و توسعه در بخش انرژی سبز و بهبود زیست محیطی واحدهای تولید انرژی در یونان و دیگر کشورها امضاء کردند.

«گروه کوپلوزوس» در یک بیانیه مطبوعاتی گفت که مبلغ تخمینی سرمایه‌گذاری‌ها در مجموع ۳ میلیارد یورو خواهد بود.

دیمیتریس کوپلوزوس رییس «گروه کوپلوزوس» درباره معامله گفت: «گروه ما به انرژی سبز و چشم‌انداز یونان اعتقاد دارد. ما اطمینان داریم که همکاری با گروه شنهوا به مثابه یک کاتالیزور برای انعقاد سرمایه‌گذاری‌های مهم عمل می‌کند و صنعت انرژی در یونان را با تاکید بر انرژی سبز و بهبود زیست‌محیطی واحدهای تولیدکننده انرژی ارتقا می‌دهد.» (خبرگزاری یونان و مقدونیه، ۱۲ مه ۲۰۱۷)

بر اساس گزارش رویترز از پکن: شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین روز شنبه حمایت قاطع خود را به نخست‌وزیر یونان عمیقاً بدهکار ارائه نمود، و گفت که دو کشور باید همکاری خود را در زیرساخت‌ها، انرژی و مخابرات گسترش دهند. شی به نخست‌وزیر الکسیس سیپراس گفت که یونان یک بخش مهم در استراتژی جدید جاده ابریشم چین است.

وزارت امور حارجه چین به نقل از شی اعلام کرد «در حال حاضر، دوستی و همکاری سنتی چین و یونان با پویایی جدید ادامه دارد.» شی بدون اشاره به جزئیات افزود، همکاری در زیرساخت‌ها، انرژی و مخابرات باید «عمیق و محکم» باشد. سیپراس برای شرکت در نشستی به منظور ارتقای چشم‌انداز شی درباره گسترش ارتباطات بین آسیا، آفریقا و اروپا با سرمایه‌گذاری میلیاردها دلاری در زیرساخت به نام «ابتکار کمربند و جاده»، در پکن است.

«گروه کوپلوزوس» روز جمعه اعلام کرد که گروه یونانی توسعه زیرساخت یک قرارداد با گروه «گروه شنهوا» چین برای همکاری در طرح‌های انرژی سبز و بهبود نیروگاهها در یونان و سایر کشورها امضا کرده است. کوپلوزوس طی بیانیه‌ای بدون ارائه جزئیات بیش‌تر گفت: این کل سرماه‌گذاری این معامله ۳ میلیارد یورو (۳٫۲۸میلیارد دلار) خواهد بود. چین در سال‌های اخیرشدیداً در یونان سرمایه‌گذاری کرده است.

«کاسکو» بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی چین، سال گذشته اکثریت سهام اداره بندر پیرئوس را بر اساس برنامه‌ای برای تبدیل یونان به یک مرکز ترانزیت دریایی برای تجارت فزاینده بین آسیا و اروپای شرقی خریداری کرد. وزارت امور حارجه چین به نقل از شی گفت که چین و یونان باید تلاش‌های خود را بر تبدیل بندر پیرئوس به یک مرکز مهم حمل‌و‎نقل بین‌المللی و بخش کلیدی «جاده ابریشم جدید» متمرکز کنند.

شبکه برق دولتی چین نیز سال گذشته با خرید ۲۴ درصد از سهام «گرداننده مستقل انتقال نیرو» (ADMIE) برق یونان به مبلغ ۳۲۰ میلیون یورو موافقت کرد. هزینه‌های استقراض دولت یونان در این هفته به پایین‌ترین سطح خود در بیش از پنج سال گذشته رسید، زیرا به نظر می‌رسد که این کشور مشکل‌دار منطقه یورو با طلبکاران خود برای اعطای وام‌های جدید به توافق نزدیک است. پس از شش ماه گفتگوهای پرتنش، آتن و وام دهندگان بین‌المللی – اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول – هفته گذشته به یک توافق موقت درباره اصلاحات مورد نیاز برای اعطای وام‌های جدید دست یافتند. (خبرگزاری یونان و مقدونیه، ۱۳ مه ۲۰۱۷)

نخست وزیر سیپراس در حاشیه سفر خود به پکن، امروز با طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دیدار کرد، در حالی که دیدار با کریستین لاگارد، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول در برنامه است.

https://www.idcommunism.com/2017/05/pm-alexis-tsipras-in-china-promoting.html#more

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/2p89dfxw