بولسونارو توانست در این انتخابات ریاست جمهوری مبارزه نزدیکی را با لولا پیش ببرد. بعلاوه، در این انتخابات، نیروهای راست به همراه احزاب میانه‌رو اکثریت را در کنگره، در شهرداری‌ها و مجالس منطقه‌ای (که انتخابات برای آن‌ها، هم‌زمان با دور اول انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد) به دست آورند. بولسونارو ۱۴ ایالت از ۲۷ ایالت برزیل را برد. احزاب راست تعداد نمایندگان خود را در كنگره به ۲۴۹ نماينده (از ۵۱۳ نماينده) افزايش دادند، در حالی‌كه لولا و متحدان او فقط ۱۴۱ کرسی به دست آوردند. اگرچه بولسونارو در این انتخابات شکست خورد، اما آرایی که او به دست آورده است به وضوح نشان دهنده نفوذ ایدئولوژی دست راستی در میان مردم عادی است. تا زمانی که دولت لولا برای اجرای همه وعده‌های انتخاباتی خود، احیای حقوق دموکراتیک، حفاظت از معیشت مردم و برداشتن گام‌هایی برای رفع گرسنگی و فقر تلاش نکند، خطر جناح راست نمی‌تواند دفع شود.

تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: دمکراسی مردم، نشریه حزب کمونیست هند (مارکسیست)
۶ نوامبر ۲۰۲۲

اهمیت پیروزی لولا

 

پیروزی لوئیز ایناسیو «لولا» داسیلوا در انتخابات ریاست جمهوری برزیل با کشیدن یک نفس راحت مورد استقبال همه جهان قرار گرفت. انتخاب او به عنوان رئیس‌جمهور برزیل با شکست دادن ، ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور فعلی راست افراطی، بر آینده برزیل و کل منطقه آمریکای لاتین تأثیر خواهد داشت.

در دور دوم انتخابات که در ۳۰ اکتبر ۲۰۲۲ برگزار شد، لولا، نامزد حزب کارگران ۵۹٫۹ درصد آرا را، در مقابل ۴۹٫۱ درصد آرای بولسونارو به دست آورد. او با اختلاف ۲۱۲۵۳۳۴ رای، در انتخاباتی که از زمان احیای دموکراسی در دهه ۱۹۸۰ بسیار نزدیک بود، پیرو شد. بعلاوه، این نخستین باری است که یک رئیس‌جمهور فعلی در انتخابات شکست می‌خورد.

نظرسنجی‌ها و مفسران بسیاری پیروزی آسان لولا را در خودِ دور اول رای‌گیری پیش‌بینی کرده بودند. نظرسنجی‌های مختلف پیوسته با یک اختلاف دو رقمی پیش یودن لولا را نشان می‌داد. با این حال، در دور اول که در ۲ اکتبر برگزار شد، نادرستی تمام این پیش‌بینی‌ها به اثبات رسید. لولا ۴۸٫۸۳درصد و بولسونارو ۴۲٫۲۰ درصد آراء معتبر را به دست آودند. عدم کسب ۵۰ درصد آرای لازم توسط هر یک از نامزدها، دور دوم را ضروری نمود.

لولا دو بار بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۰ رئیس‌جمهور برزیل بود. این سومین باری است که لولا به عنوان رئیس‌جمهور برزیل انتخاب می‌شود. دوره سوم لولا بسیار چالش برانگیز خواهد بود زیرا برزیل طی این دوره تغییرات قابل‌توجهی داشته است.

زمانی‌که او برای نخستین‌بار به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد، بازار کالا رونق داشت و دولت با سرمایه گذاری بر آن توانست بسیاری از برنامه‌های رفاه اجتماعی را اجرا کند و میلیون‌ها برزیلی را از فقر نجات دهد. در پایان سال ۲۰۱۴، در نتیجه سیاست‌هایی که لولا و جانشین او دیلما روسف از حزب کارگران دنبال کردند، برزیل رهایی از گرسنگی را اعلام کرد. آن وضعیت اکنون برعکس شده است. بر اساس گزارش «شبکه تحقیقاتی برزیل پیرامون حاکمیت و امنیت غذا و تغذیه»، در حال حاضر ۳۳٫۱میلیون برزیلی از گرسنگی رنج می‌برند، رقمی که نسبت به سال گذشته تقریباً دو برابر شده است.

نزدیک به هفت‌صد هزار برزیلی در طول همه‌گیری کووید-۱۹ به دلیل سوء مدیریت دولت بولسونارو جان خود را از دست دادند. انکار علنی ویروس و گسترش آن به وسیله بولسونارو، طبیعتاً این کشور را برای مقابله با بحران بهداشتی آماده نمی‌کرد. انکار علم و کاهش بودجه بهداشتی به دلیل سیاست‌های نئولیبرالی که توسط دولت دنبال می‌شد، بحران ایجاد شده توسط همه‌گیری را تشدید کرد. اتهامات رشوه در تولید و عرضه واکسن، ماهیت غیرانسانی دولت را برملا کرد.

بولسونارو نه منطق-ستیز و علم-ستیز بود، بلکه تغییرات اقلیمی را نیز انکار می‌کرد. این دیدگاه‌ها و جانبداری او از سرمایه بزرگ، به تضعیف هنجارهای حفاظت از محیط زیست، سوزاندن گسترده جنگل‌های بارانی آمازون منجر شد. با وجود مخالفت گسترده طرفداران محیط زیست و فعالان سبز، بخش‌های عظیمی از جنگل آمازون نابود شد. این زمین‌ها برای کِشت به روی شرکت‌های کشت و صنعت و زمین‌داران بزرگ باز شد.

در حوزه سیاسی، بولسونارو حمله وحشیانه‌ای را به حقوق دموکراتیک انجام داد. او آشکارا حمایت خود را از رژیم‌های نظامی و دیکتاتوری قبلی در برزیل ابراز کرده بود. او بدون شرم، همدردی‌های خود را با فاشیست‌ها اعلام کرد، به شدت به اتحادیه‌های کارگری، مردم بومی، زنان و اقلیت‌های جنسی حمله کرد. او پیشینه ضدکمونیستی و ضدچپ خود را به رخ کشید.

او به دلیل مواضع علم-ستیز، منطق-ستیز، اقلیت-ستیز و کمونیست-ستیز خود، حمایت مسیحیان انجیلی (Evangelical Christians) را به دست آورد و آن‌ها مهم‌ترین پایگاه حمایتی او را تشکیل دادند. کشیشان انجیلی که یک نیروی محافظه‌کار قدرتمند در سیاست و جامعه برزیل را تشکیل می‌دهند، از بولسونارو و مواضع اخلاقی او حمایت کردند. این بخش‌های راست مذهبی فعالانه علیه چپ تبلیغ نموده و ادعا می‌کردند که «لولا کلیساها را خواهد بست». به این ترتیب، بولسونارو موفق شد ایدئولوگ‌های دست راستی را در سراسر کشور بسیج نماید و شکاف‌های اجتماعی را عمیق‌تر کند.

علاوه بر مسیحیان انجیلی، پایگاه حمایتی بولسونارو پیروان سرسخت سیاست‌های نئولیبرالی، اقتصاد بازار آزاد – طبقه بالا، سرمایه‌داران، و بخش‌هایی از بورژوازی بزرگ را نیز در برمی‌گرفت. شرکت‌های کشت و صنعت و زمینداران بزرگ نیز در کنار او ایستادند. بنابراین اساساً این جناح راست افراطی است که پشت بولسونارو ایستاد. به دلیل حمایت طبقات حاکم و راست افراطی، او کنترل کاملی بر بخش‌های اصلی رسانه‌ها اعمال کرد و از رسانه‌های اجتماعی برای انتشار اکاذیب و اخبار جعلی استفاده نمود.

در مقابل، لولا حمایت اقشار فقیرتر جامعه را داشت. بولسونارو از ترس حمایت گسترده این بخش‌ها از لولا، سعی کرد آن‌ها را با برنامه اجتماعی «کمک برزیل» (Auxilio Brasil) برای دادن یارانه نقدی به شهروندان کم درآمد جلب کند. این برنامه به مثابه یک طرح از نظر زمانی محدود در طول همه‌گیری کووید و در پاسخ به انتقادات همه‌جانبه در مورد عدم رسیدگی دولت به نارضایتی‌های مردم آغاز شد. با این حال، این طرح با توجه به پاسخ مثبتی که برانگیخت و دیدن این‌که حمایت از لولا در میان اقشار فقیرتر را کاهش می‌دهد، ادامه یافت.

در نتیجه همه این تلاش‌ها، بولسونارو توانست در این انتخابات ریاست جمهوری مبارزه نزدیکی را با لولا پیش ببرد. بعلاوه، در این انتخابات، نیروهای راست به همراه احزاب میانه‌رو اکثریت را در کنگره، در شهرداری‌ها و مجالس منطقه‌ای (که انتخابات برای آن‌ها، هم‌زمان با دور اول انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد) به دست آورند. بولسونارو ۱۴ ایالت از ۲۷ ایالت برزیل را برد. احزاب راست تعداد نمایندگان خود را در كنگره به ۲۴۹ نماينده (از ۵۱۳ نماينده) افزايش دادند، در حالی‌كه لولا و متحدان او فقط ۱۴۱ کرسی به دست آوردند.

حضور قدرتمند جناح راست در قوه مقننه، اجرای برنامه لولا را دشوار خواهد کرد. او ممکن است نیاز داشته باشد که با نیروهای مرکز نزدیک شود و در طول دوره مسئولیت خود، سازش‌ها و تعدیل‌هایی را انجام دهد.

لولا برای پیروزی سازش‌هایی را انجام داده بود. او در سخنان خود با استناد به کتاب مقدس و خداوند سعی در جلب توده‌های پیرو انجیلیان داشت. جرالدو آلکمین، نامزد معاونت او در درانتخابات، یک رقیب سابق و رهبر حزب مرکز است. ائتلاف لولا از احزاب کمونیست، سوسیالیست تا لیبرال-بورژوا را در بر می‌گیرد. همه آن‌ها با یک هدف مشترک گرد هم آمده بودند: حراست از دموکراسی، شکست رشد جناح راست، محافظت از جنگل‌های آمازون و حفظ محیط زیست.

پیروزی لولا توسط مردم فقیر در سراسر برزیل جشن گرفته شد و به عنوان «بازگشت آزادی و دموکراسی» مورد ستایش قرار گرفت. او خود اظهار داشت که این یک پیروزی برای جنبش دموکراتیک است. او قول داد که فوراً به موضوع فقر، گرسنگی، افزایش حداقل دستمزدها و محافظت از آمازون در برابر جنگل‌زدایی رسیدگی کند.

سران کشورهای مختلف در آمریکای لاتین در تبریک گفتن به رئیس‌جمهور منتخب پیشگام رهبران جهان بودند. انتخاب او مطمئناً امید جدیدی را برای گروه‌‌بندی‌های چندجانبه مانند بریکس که هند نیز عضو آن است، و «جامعه دولت‌های آمریکای لاتین و کارائیب» (CELAC) به ارمغان خواهد آورد.

اگرچه بولسونارو در این انتخابات شکست خورد، اما آرایی که او به دست آورده است به وضوح نشان دهنده نفوذ ایدئولوژی دست راستی در میان مردم عادی است. تا زمانی که دولت لولا برای اجرای همه وعده‌های انتخاباتی خود، احیای حقوق دموکراتیک، حفاظت از معیشت مردم و برداشتن گام‌هایی برای رفع گرسنگی و فقر تلاش نکند، خطر جناح راست نمی‌تواند دفع شود.

۲ نوامبر ۲۰۲۲

https://peoplesdemocracy.in/2022/1106_pd/importance-lula%E2%80%99s-victory

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/yewmj7bx