تارنگاشت عدالت – بایگانی دورۀ دوم

منبع: مارکسیسم- لنینیسم امروز
نویسنده: مایکل پارنتی
۳ آوریل ۲۰۱۴

برگردان: ع. سهند

 

تأملات پیرامون اوکرائین و تغییر رژیم

 

بیش از ۸۳ درصد رأی دهندگان واجد شرایط کریمه اخیراً در یک همه‌پرسی برای پیوستن مجدد به روسیه شرکت کردند. و از آن تعداد بیش از ۹٣ درصد به جداشدن از اوکرائین و مجدداً بخشی از روسیه شدن، به چیزی که عمدتاً یک پیروزی یک‌جانبه بود، رأی دادند.

چیزی که باید در نظر گرفت این است که اگر اوکرائین در چنگال نیروهای ویرانگری نبود که بسمت «تغییر رژیم» حزکت می‌کردند، کریمه هرگز چنان اقدامی را دنبال نمی‌کرد، و روسیه هرگز پذیرای چنان مسیری نمی‌شد

«تغییر رژیم» یک نوع عمل است که برای غیرممکن کردن حکومت توسط دولت موجود طراحی شده است. ما این هرج‌و‌مرج و آشوب بی‌پایان سازمان یافته را در کشورهای گوناگون دیگر دیده‌ایم.

گروه‌های خوب سازمان‌یافته از منافع غربی خارج از کشور پول و تجهیزات دریافت می‌کنند. اولترا-ناسیونالیست‌ها و مزدوران سرکردگی جمعیت‌های معترض را بدست می‌گیرند و مسیر و سرعت عمل را تعیین می‌کنند، با این اطمینان که آن‌ها از پشتیانی قدرت‌های غربی برخوردارند. عقب‌گراترین آن‌ها در کی‌یف حملات افترا آمیزی را علیه یهودیان، سیاهان، چینی‌ها، مسکویی‌ها، و البته کمونیست‌ها، براه انداختند.

گروه‌های فاشیستی سری مانند اسووبودا و «بخش راست»، و دیگران برای تأمین خوراک و راحتی هزاران نفر در خیابان‌های کی‌یف برای هفته‌ها، همراه با پرچم‌های مرغوب راهپیمایی، نمادها، و علائم به زبان‌های گوناگون پول کافی داشتند. در عین حال رسانه‌های غربی همه چیز را بشیوه‌ای که کاخ سفید می‌خواست گزارش می‌دادند. و «معترضین» مرتکب آشوب، خشونت، و ترور می‌شدند.

این آشوب چیزی است که ما در کشورهای متعدد دیگر- در همین لحظه از ونزوئلا تا تایلند- دیده‌ایم. هدف این حملات برخوردار از حمایت مالی غرب امن کردن جهان برای ١ درصدی‌ها، ابر ثروتمندان جهانی بوده ‌است. شهروندان اوکرائین که فکر می‌کنند برای دموکراسی مبارزه می‌کنند نهایتاً پی خواهند برد که در واقع به پلوتوکراسی غربی خدمت کرده‌اند. برای آن‌ها یک دولت جدید مملو از نیأت قدیمی باقی می‌گذارند. اوکرائینی‌ها در ازای تلاش‌های خود بغیر از یک اقتصاد راکدتر و فاسدتر، بدهی عظیم به صندوق بین‌المللی پول، بدتر شدن خدمات اجتماعی، و یک «دموکراسی» پوچ برهبری فرصت‌طلب‌هایی مانند تیموشنکو، چیز دیگری بدست نخواهند آورد.

روسیه از جانب روس‌های کریمه وارد عمل شده است. نتیجتاً روسیه توسط پلوتوکراهای جهانی که بدنبال راه‌هایی هستند که روسیه را به عقب نشینی و انزوا برانند شرور خوانده می‌شود. پوتین به هر بهانه محکوم شده و دیو ترسیم می‌شود. آیا کسی در رسانه‌های ایالات متحده سخنرانی‌های پوتین را خوانده است؟ آن‌ها از سخنرانی‌های ایراد شده توسط اوباما (مانند سخنرانی اوباما در بروکسل درباره این‌که ایالات متحده چگونه عراق را نجات داد و دمکراتیزه کرد) روشن‌تر و خردمندانه ترند. هدف محاصره روسیه و تنزل آن به یک قمر ترسیده است.

اما گفتن آن آسان‌تر از انجام آن است. برای اوباما حیله و تزویر زیادی جهت رو‌کردن باقی مانده است.

http://mltoday.com/reflections-on-ukraine-and-regime-change?utm

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/28847h57