تارنگاشت عدالت: عکس روی جلد- پزشک لوتسکووا از مدرسه شماره ۱۱۸ – الف (سمت چپ) و پرستار کولسنیکوف قرص‌های واکسن فلج اطفال را به دانش آموزان می‌دهند (۱۰ ژانویه ۱۹۶۰). عکس بالا- واکسیناسیون علیه آنفولانزا در محل «مؤسسه مهندسین مدیریت زمین مسکو»، ۱۲ دسامبر ۱۹۸۲.

مجله هفته

برگردان: ا. م. شیری
٢٧ آذر ١۴٠٠

 

کیو آر کد: مخالفت ۴٢٠ شهر روسیه

 

به لطف فعالیت جامعه و مخالفان پارلمانی، یکی از لوایح نفرت‌انگیز دولت- در خصوص تطبیق کیو آر کد در حمل و نقل ریلی و هوایی از دومای دولتی پس گرفته شد. با این حال، بخش دوم لایحه راجع به وضعیت مشابه برای مراکز خرید و اماکن عمومی در دست بررسی باقی ماند.

گروه «به سوی یک کشور جدید» در شبکه اجتماعی VKontakte به جمع‌آوری اطلاعات در مورد اقدامات علیه تطبیق وضعیت «کیو آر کد» مشغول است. تا ١۵ دسامبر، تعداد این گونه اقدامات و درخواست‌ها در بخش «گفتگوی شهرها» به ۴١٣ مورد رسید. و تعداد آن‌ها علیرغم تهدید و ارعاب مخالفان «خط مستقیم با رئیس» همچنان افزایش می‌یابد. طی چند روز گذشته شهرهای ایژفسک، آرخانگلسک، سوچی، کورسک به این اقدام پیوستند. معترضان اودمورتیا تصریح می‌کنند، که ما با مایه‌کوبی مخالف نیستیم. فقط خواستار انجام داوطلبانه آن هستیم و نه مثل الان «که یا واکسن تزریق کن یا ما تو را از کار برکنار می‌کنیم و به هیچ کجا راه نمی‌دهیم». ما خواستار بحث راه‌های درمان و پیشگیری از این بیماری توسط متخصصان حرفه، مستقل و بی‌ارتباط با منافع مالی، با لحنی آرام و محترمانه هستیم.»

به قول کوریان، در صورت تصویب این لایحه، «جامعه به افراد واکسینه‌شده و واکسینه‌نشده تقسیم می‌شود و باعث رشد و گسترش اختلاف، نفرت، خصومت و تحقیر کرامت انسانی می‌گردد.» جمعیت شهر برای تقدیم طومار امضاها به نمایندگان، در مقابل ساختمان مجلس ایالتی اجتماع کردند. اما شهروندان بجای نمایندگان با نیروی پلیس رویرو شدند، که منطقه را محاصره کرده و راه ورود به ساختمان مجلس را بسته بود. یکی از معترضان اظهار داشت: «ما را باید دستگیر کنند و به اردوگاه‌های کار اجباری بفرستند. پدربزرگ من در نبرد کورسک شرکت کرد و من واقعاً نمی‌خواهم فاشیسم دوباره در سرزمین ما ظهور کند.» فراکسیون حزب کمونیست فدراسیون روسیه در مجلس ایالتی اقدامات مقامات دولتی را محکوم کرد.

در لیپتسک، پلیس که ساختمان شورای منطقه‌ای نمایندگان مردم را محاصره کرده بود، حتی سعی کرد از ورود نمایندۀ کمونیست- نیکولای بیکوسکیخ به جلسه‌ای که در آن لایحه مربوط به کدهای کیو آر مورد بررسی قرار می‌گرفت، جلوگیری کند. به گفته سرگئی توکاریف- نماینده از حزب کمونیست، واکسن‌های روسی آزمایشات بالینی را طی نکرده و قرار است در تابستان – پاییز سال ٢٠٢٢ تکمیل شود. این بدین معنی است که واکسن‌ها آزمایشی هستند و در میان واکسینه‌شده‌ها موارد زیادی از ابتلا به بیماری و مرگ وجود دارد.

در سن پترزبورگ، کارفرما الکساندر کاناوالوف، از تطبیق وضعیت کدهای کیو آر در شبکه تأسیسات خود شامل حدود ٢٠٠ رستوران، کافه و غیره خودداری کرد. این کارفرما می‌گوید: «همانطور که همه ما درک می‌کنیم، این اقدامات هیچ ربطی به کرونا ویروس ندارد، بلکه، فقط یک عنصر اجبار در آینده است. امروز مایه‌کوبی، فردا مسیر اشتباه رفتی، چپ-چپ نگاه کردی! امیدوارم هر چه بیشتر مردم از من الگو بگیرند، زیرا این پایان آزادی و حکومت قانون است».

مقاومت موفقیت‌های محدودی کسب می‌کند. در استان ولادیمیروفسکی تطبق وضعیت کدهای کیو آر از ١۵ دسامبر لغو گردید. در مجلس استانی در مورد الغای فرمان استاندار مبنی بر اعمال کدهای کیو آر بمثابه تثبت کنندۀ وضعیت همه‌گیری و شرایط کسب و کار در استان توضیحاتی دادند. این توضیحات مورد پشتیبانی اتاق بازرگانی و صنایع منطقه‌ای و کمیسیون حمایت از حقوق کارآفرینان قرار گرفت.

در همین حال، بررسی‌های کمپانی HeadHunter نشان داد که طبق نظرسنجی‌ها، تنها یک سوم مردم روسیه از اعمال کدهای کیو آر اجباری به منظور مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا حمایت می‌کنند.

منبع: سایت «روسیه شوروی» (https://www.sovross.ru/articles/2209/54954)

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/yckz4b72