اعضای فدراسیون جهانی جوانان دمکرات در مادرید، اسپانیا در جریان اجلاس سران ناتو برای آزادی برادران کنونویچ تظاهرات کردند.

تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: پیام مردم
نویسنده: محمد شبیر
۶ ژوئن ۲۰۲۲

دادگاه اوکرائین ممنوعیت فعالیت حزب کمونیست را تایید کرد

 

«دادگاه هشتم تجدیدنظر اداری» در لویو، اوکرائین در ۵ ژوئیه حکم به تایید ممنوعیت حزب کمونیست اوکرائین داد و به دولت دستور داد تا اموال این حزب را مصادره کند.

«دادگاه هشتم تجدیدنظر اداری»در تصمیم خود اعلام کرد: «به اطلاع شما می‌رسانیم که دادگاه با درخواست‌های وزارت دادگستری اوکرائین موافقت کرده است: فعالیت‌های حزب کمونیست اوکرائین ممنوع است. اموال، وجوه و سایر دارایی‌های حزب، سازمان‌های منطقه‌ای، شهری، سازمان‌های اولیه و سایر نهادهای ساختاری آن به مالکیت دولت منتقل شده است.»

این حرکت بخشی از کارزار طولانی‌تر سرکوب حزب و دیدگاه‌های آن است که پس از کودتای «یورومیدان» در سال ۲۰۱۴ تشدید شد.

در دسامبر ۲۰۱۵، «دادگاه اداری منطقه» در کی‌یف، حزب کمونیست اوکرائین را بر اساس قوانین کمونیست‌زدایی مصوب پارلمان اوکرائین ، و به اتهام اشاعه فعالیت‌های جدایی طلبانه طرفدار روسیه در این کشور، ممنوع اعلام کرده بود. حزب کمونیست اوکرائین در دادگاه‌های بالاتر در کشور و در «دادگاه حقوق بشر اروپا» درخواست تجدیدنظر کرده بود، اما جنگ ادامه‌دار در اوکرائین شرایط را برای حزب کمونیست اوکرائین و دیگر احزاب چپ‌گرا در این کشور بدتر کرده است. در ماه مارس سال جاری، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکرائین خواستار ممنوعیت چند حزب ، از جمله حزب سوسیالیست، و احزاب منطقه‌ای طرفدار روسیه در کشور شد.

پس از فروپاشی اتحاد شوروی و انحلال حزب کمونیست اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱، حزب کمونیست اوکرائین در سال ۱۹۹۳ احیا شد و تا کودتای «یور میدان میخائیل کونونوویچ در مصاحبه ای در فوریه ۲۰۲۱ در مورد ممنوعیت در سال 2015 گفت: “من تأکید می کنم که ایدئولوژی کمونیستی، ایده را نمی توان با هیچ قانونی ممنوع کرد، بنابراین غیرممکن است عقل سلیم و علم را ممنوع کرد. ممنوع کردن حزب کمونیست اوکراین به سادگی غیرممکن است، زیرا ما حزبی هستیم با بیش از صد سال سابقه، حزبی که تجربه مبارزات زیرزمینی را دارد. ما کمونیست ها به نفع مردم خود جنگیده ایم و خواهیم جنگید!» ۲۰۱۴، به مثابه یک نیروی سیاسی عمده در کشور با نمایندگی قوی در پارلمان ظاهر شد. حزب کمونیست اوکرائین صریحاً با تظاهرات ضد روسیه و طرفدار اتحادیه اروپا در اوکرائین مخالف بود و کادرهای آن به طور وحشیانه‌ای توسط معترضان طرفدار «میدان» در مناطقی مانند اودسا هدف قرار گرفتند.

پیگرد کمونیست‌های اوکرائین پس از الحاق کریمه به روسیه و حمایت روسیه از جنگ تجزیه‌طلبانه در منطقه دونباس تشدید شد. دولت طرفدار اتحادیه اروپا به رهبری پترو پوروشنکو به حمایت از گروه‌های تجزیه‌طلب طرفدار روسیه در منطقه دونباس متهم شد. پارلمان اوکرائین، بطور متوالی متوالی در سال ۲۰۱۵ قوانینی را تصویب نمود و نمایش عمومی نمادهای کمونیستی و انتشار تبلیغات کمونیستی را ممنوع کرد. پترو سیموننکو رخبر حزب کم.نیست اوکرائین از شرکت در انتخابات منع شد، «رابوچایا گازتا»، نشریه حزب نیز ممنوع شد، و بسیاری از کادرهای ، از جمله رهبری حزب، با سرکوب پلیس و حملات گروه‌های راست افراطی مواجه شدند.

کمونیست‌های اوکرائین، علی‌رغم این دشواری‌ها، شجاعانه به سازماندهی اعتراضات علیه کمونیست‌زدایی، اصلاحات ارضی بسود سرمایه‌داران، حمایت دولت از گروه‌های نئونازی، افزایش قیمت برق، آب، کمونیست‌های اوکراینی با شجاعت تمام آن مشکلات، به سازماندهی اعتراضات علیه کمونیزاسیون، اصلاحات ارضی طرفدار شرکت‌ها، حمایت دولت از گروه‌های نئونازی، افزایش برق، قیمت آب و گسترش ناتو و کمپین‌های سازماندهی برای اصرار برای حل مسالمت‌آمیز درگیری روسیه و اوکراین ادامه دادند.

جوانان کمونیست در زندان
پس از شروع جنگ روسیه و اوکرائین در فوریه ۲۰۲۲، سرویس‌های امنیتی اوکرائین در ۶ مارس میخائیل کنونوویچ و برادرش الکساندر کوننوویچ، رهبران اتحادیه جوانان کمونیست (LKSMU) اوکرائین را دستگیر کردند. آن‌ها به تبلیغ دیدگاه‌های طرفدار روسیه و بلاروس با هدف بی‌ثبات کردن اوضاع داخلی اوکرائین متهم شده‌اند.

محاکمه آن‌ها در ۱ ژوئیه در دادگاه منطقه سولومنسکی ‌کی‌یف آغاز شد. برادران کنونویچ در دادگاه اظهار داشتند که «پرونده ما از ابتدا تا انتها کاملاً ساختگی است. ما چه اتهامی داریم؟ اتهام ما داشتن دیدگاه‌های طرفدار بلاروس است. ما به خاطر نظراتمان محاکمه می‌شویم. ما از چه نوع دموکراسی می‌توانیم صحبت کنیم؟»

پس از دستگیری آن‌ها در ماه مارس، فدراسیون جهانی جوانان دمکرات (WFDY) یک کارزار بین‌المللی برای آزادی ‌ سازماندهی نمود. برادران در دادگاه به اهمیت این کارزار اذعان نمودند: «ما می‌خواهیم به چپ اروپا، به فدراسیون جوانان دموکراتیک متوسل شویم. رفقا، سپاس از شما. شما در اروپا در نزدیکی سفارتخانه‌های اوکرائین برای حمایت از ما اقداماتی برگزار می‌کنید تا آن‌ها ما را آزاد کنند، بسیار متشکریم. با هم پیروز خواهیم  شد.»

میخائیل کنونوویچ در فوریه ۲۰۲۱ در مصاحبه با «پیام مردم» پیرامون ممنوعیت جزب کمونیست اوکرائین گفت: «من تأکید می‌کنم که ایدئولوژی کمونیستی، ایده را نمی‌توان با هیچ قانونی ممنوع کرد، بنابراین، ممنوع کردن عقل سلیم و علم عیرممکن است. ممنوع کردن حزب کمونیست اوکرائین صرفاً غیرممکن است، زیرا ما حزبی هستیم با بیش از صد سال سابقه، حزبی که تجربه مبارزات زیرزمینی را دارد. ما کمونیست‌ها به نفع مردم خود جنگیده‌ایم و خواهیم جنگید!»

https://peoplesdispatch.org/2022/07/06/ukrainian-court-upholds-ban-of-communist-party/

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/jnuuwtku