تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: شبکه همبستگی (SoliNet)
۱۱ آوریل ۲۰۲۳

سخنرانی نماینده حزب کمونیست یونان در گردهمایی انتخاباتی حزب کمونیست ترکیه در آنکارا

 

هیأتی از حزب کمونیست یونان در مراسم وسیع حزب کمونیست ترکیه در روز یک‌شنبه‌ ۹ آوریل در آنکارا در آستانه انتخابات ملی و ریاست جمهوری که در ۱۴ مه در ترکیه برگزار می شود، شرکت کرد. تاناسیس پافیلیس، عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست یونان، نماینده پارلمان و صدر فهرست انتحاباتی حزب کمونیست یونان، سخنرانی بشرح زیر ایراد نمود:

دوستان گرامی، رفقای گرامی،

ما به نمایندگی از کمیته مرکزی حزب کمونیست یونان به اعضا، کادرها و دوستان حزب کمونیست ترکیه درود گرم، رفیقانه و مبارزاتی می‌فرستیم.

مایلیم از کمیته مرکزی حزب شما برای دعوت تشکر کنیم. ما در دوره‌ای هستیم که کمونیست‌های ترک و یونانی در ماه مه درگیر نبرد انتخاباتی مهمی هستند، زیرا انتخابات در هر دو کشور تنها با یک هفته اختلاف برگزار می‌شود.

اما در شرایط امروز که سرمایه در حال تشدید استثمارگری خود است، زمانی که سرمایه مردم را به مسلخ جنگ امپریالیستی می‌راند، مانند جنگی که در اوکرایین بین ایالات متحده آمریکا- ناتو- اتحادیه اروپا و روسیه سرمایه‌داری و متحدانش درگیر است، رأی به کمونیست‌ها چه معنی می‌دهد؟ رای به کمونیست‌ها در ترکیه و یونان بدین معناست:

– رای علیه افزایش قیمت‌ها، علیه تورمی که درآمد مردم را می‌خورد؛

– رأی علیه سیاست‌های ارتجاعی اعمال‌شده بوسیله دولت‌های راست ضد مردمی راست و در عین‌حال رأی به محکومیت توهماتی که احزاب سوسیال دمکرات به آن دامن می‌زنند و ادعا می‌کنند که این نظام ددمنش قابل تغییر و انسانی شدن است؛

– رأی علیه خصوصی‌سازی، علیه کاهش دستمزدها و حقوق بازنشستگان، علیه حذف دستاورهای اجتماعی؛

– رای علیه جنگ امپریالیستی، علیه پایگاه‌های ایالات متحده، علیه سلاح‌های هسته‌ای، علیه ناتو و دیگر اتحادهای امپریالیستی؛

– رأی علیه هر آنچه که دولت‌های مردمی هم راست و هم سوسیال دموکرات اجرا می‌کنند.

رفقا،
چند سال پیش، در ترکیه نیز شایعاتی منتشر شد مبنی بر این‌که گویا پیروزی انتخاباتی سیریزا «چپ‌گرا» در یونان اوضاع را به نفع مردم تغییر خواهد داد. با این حال، همانطور که حزب کمونیست یونان هشدار داده بود، خود زندگی پیروزمندانه آن شایعات را رد کرد. زمانی که سیریزا در دولت بود، قوانین ضد مردمی جدید متعددی را، که باری بر دوش مردم ودند، تصویب کرد و به اچرا نهاد. مردم را بر دوش می‌کشید، و علاوه بر آن، برای گسترش پایگاه‌های آمریکا در به توافق رسید پرداخت. سپس سکان اقدامات ضد مردمی دولت را به حزب راست «دموکراسی نو» سپرد. در کشور ما انواع حکومت‌ها آزمایش شده‌: دولت‌های راست، راست-مرکز، چپ- راست. و همه ‌ بارهای جدیدی بر دوش مردم گذاشته‌اند نهاده‌اند.

دیگر بس است!
برای مردم راه‌حل این نیست که هر از چند گاهی راننده قطار را تغییر داد، بلکه باید ریل‌هایی را که کشورمان در آن حرکت می‌کند، تغییر داد.

حزب کمونیست یونان در تظاهرات بی‌سابقه اخیر نیز که چند هفته پیش در سراسر یونان پس از کشته شدن ۵۷ نفردر تصادف قطار، که اکثراً کودکان خردسال و دانشجویان دانشگاه بودند برگزار شد، این را برجسته نمود. هم سندیکالیست‌های کمونیست، و هم نمایندگان حزب کمونیست یونان در پارلمان در مورد این جنایت، و فقدان تدابیر امنیتی اولیه ناشی از سیاست جنایتکارانه دولت بورژوازی به نفع سودورزی سرمایه‌داری هشدار داده بودند. ما به مردم نشان دادیم که اوضاع اکنون به جایی رسیده است که باید بین زندگی خود یا سودورزی سرمایه بزرگ یکی را انتخاب کنند، برای این‌که مردم:

– در زمان وقوغ زلزله زیر آوار مدفون نشوند؛

– در زمان وقوع آتش سوزی در جنگل زنده سوخته نشوند؛

– در زمان وقوع سیل عرق نشوند.

در این‌جا، اجازه دهید بار دیگر همدردی و همبستگی کمونیست‌ها و کل مردم یونان را با زلزله‌زدگان کشورتان ابراز کنیم. موج بی‌سابقه‌ای از همبستگی در سراسر یونان به راه افتاد که بیانگر اراده واقعی و مردمی برای کمک به مردم همسایه ترکیه بود که در زلزله آسیب دیده بودند حزب کمونیست یونان «جبهه مبارز همه کارگران» () در خط مقدم این موج همبستگی بودند. فعالیت‌های متعدد نشان داد که هیچ چیز مردم یونان و ترکیه را جدا نمی‌کند. آن‌ها می توانند و باید با هم در صلح زندگی کنند، و این‌را می توان با رهایی از تمام منافع طبقات بورژوازی و قدرت‌های امپریالیستی که دائماً از تحقق آن جلوگیری می‌کنند، به دست آورد.

رفقا، کمونیست‌ها در هر دو کشور یک برنامه مثبت دارند، برنامه‌ای که واقعاً می‌تواند برای مردم تفاوت ایجاد کند. ما برای جامعه‌ای عاری از استثمار انسان بدست انسان مبارزه می‌کنیم. جامعه‌ای سازمان ‌به گونه ‌که پاسخگوی نیازهای معاصر مردم، نه سود سرمایه‌‌داران باشد. چنین جامعه‌ای، جامعه سوسیالیستی-کمونیستی، نیازمند اجتماعی شدن ابزار تولید، برنامه‌ریزی علمی مرکزی اقتصاد و کنترل کارگری است.

ما به خوبی می‌دانیم که این جامعه را نمی‌توان یکباره، و به سادگی با رأی در انتخابات ساخت و گرداندن چرخ تاریخ به مبارزات سخت نیاز دارد. اما در عین‌حال، ما می‌دانیم که رأی دادن به حزب کمونیست در ماه مه می‌تواند ‌احزاب کمونیست و جنبش کارگری را در هر دو کشور ما تقویت کند؛ می تواند مسیر جدید و ‌امیدوار کننده‌ای برای تغییر کنونی نیروها باز کند، تا بتوانیم احزاب بورژوازی و روسای آن‌ها را به زیر آوریم!

همانطور که شعار انتخاباتی حزب کمونیست یونان می‌گوید «فقط مردم، با یک حزب کمونیست نیرومند، در مسیر سرنگونی سرمایه‌داری می‌توانند مردم را نجات دهند»!

طبقه کارگر ترکیه حزب خود، حزب کمونیست ترکیه را دارد و از آن‌ها خواسته می‌شود در انتخابات به آن رای دهند.

امروز مردم در ترکیه، در یونان، در هر محل کار، در اتحادیه‌های کارگری، در هر محله مردمی و در انتخابات ماه مه به یک حزب کمونیست نیرومند نیاز دارند تا «همه چیز تغییر کند»!

ما برای شما آرزوی توانایی در مبارزه‌تان را داریم!

زنده باد حزب کمونیست ترکیه و حزب کمونیست یونان!

زنده باد انترناسیونالیسم پرولتری!

http://solidnet.org/article/CP-of-Greece-Greeting-speech-of-the-CP-of-Greece-at-the-pre-election-event-of-the-CP-of-Tuerkiye-in-Ankara/