تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

ا. آذرنگ
۸ آبان ۱۴۰۰

سرمایه‌گذاری در چین، پاسخ «بلکراک» به سوروس

 

این ‌روزها برخی گرایشات چپ با انگشت گذاشتن بر هشدار جورج سوروس نسبت به سرمایه‌گذاری آمریکا در چین و بویژه خیز اخیر بنگاه سرمایه‌گذاری «بلکراک» برای افزایش سه برابری سرمایه‌گذاری در چین، بگونه‌ای تز « تضاد آشتی‌ناپذیر دو اردوگاه » به رهبری چین و آمریکا را پیش می‌نهند. در این‌که تفاوت‌های چندی میان ساختارهای اقتصادی چین و آمریکا وجود دارد شکی نیست، اما کم‌تر تحلیل‌گر آگاه و جدی را می‌توان یافت که هم‌پیوندی و وابستگی متقابل دو نظام را انکار نماید.

اما اخیراً، در نوشتاری پیرامون هشدار سوروس به سرمایه‌گذاران کلان آمریکایی چنین ادعا شده است که «علت اصلی عصبانیت سوروس از اقدام شی جین‌پینگ، محدود کردن سرمایه‌گذاری، به خصوص در بازار سهام است. چین صادرکنندۀ سرمایه بوده و نیازی به سرمایە خارجی ندارد. از این نظر چین نیازی به بازار سهام مورد پرستش کشورهای آنگلوساکسون ندارد.»*

در این نوشتار به موضوع کلیدی صدور سرمایه توسط چین و نقش و پیامدهایی که این واقعیت می‌باید در تحلیل اوضاع جهان ایفا نماید نمی‌پردازیم. اما این گفته که « چین نیازی به بازار سهام مورد پرستش کشورهای آنگلوساکسون ندارد» ساده اندیشی است و یا در بهترین حالت تحمیل باورها به واقعیاتی است که مانند روز روشن می‌باشند.

البته هیچگونه نشانی در دست نیست که برای نمونه سرمایه‌گذار صهیونیست، آدلسون، نیز که سال گذشته آرزوی بمباران ایران بدست اسراییل را به گور برد اگر زنده بود مانند سوروس در سرمایه‌گذاری‌های بزرگ خود در قمارخانه‌های چینی بازبینی می‌کرد، و هم اکنون نیز چیزی در راستای عدم تمدید قرارداد شرکت آدلسون توسط رهبری چین بچشم نمی‌خورد. هم‌چنین با تمام گنده گویی‌های ترامپ و شرکا، حجم سرمایه‌گذاری آمریکا در چین در سال ۲۰۲۰ بیست درصد افزایش پیدا کرد.

شناخت ماهیت اقتصاد چین و چند و چون رابطه آن با امپریالیسم را نمی‌توان بر اساس واکنش‌های این یا آن سرمایه‌گذار منفرد بنا نهاد. در این زمینه نیز عملکرد و مشی طبقه سرمایه‌دار تعیین کننده می‌باشد. واکنش دیگر محافل سرمایه در آمریکا و چین به سوروس بسیار گویا بوده و نکات آموزنده‌ای پیرامون مسایل مهم اقتصادی – سیاسی چین و غرب به نمایش می‌گذارند. در زیر نمونه‌ای از واکنش بنگاه سرمایه‌گذاری «بلک‌راک» به گزارش از «سی ان بی سی» و هم‌چنین بخشی از سرمقاله «وانگ شیانگوی» سردبیر سابق «ساوت چاینا مورنینگ پست» که اکنون مشاور تحریریه این روزنامه در پکن است، در برابر خوانندگان قرار می‌گیرند.

۱- «بلکراک» («سنگ سیاه»)، بزرگ‌ترین بنگاه مدیریت دارایی در جهان، به انتقاد شدید جورج سوروس، سرمایه‌گذار میلیاردر آمریکایی، درباره سرمایه‌گذاری در چین پاسخ داد
مدیر دارایی این بنگاه سرمایه‌گذاری روز چهارشنبه به شبکه «سی ان بی سی» گفت که شعبه چینی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک این بنگاه نخستین صندوق خود را پس از گرد‌آوری ۶٬۶۸ میلیارد یوان چین (۱٬۰۳میلیارد دلار) از سوی بیش از صد و یازده هزار سرمایه‌گذار در این کشور راه اندازی کرد.

سخنگوی «بلکراک» در پاسخ به اظهارات سوروس گفت: «ایالات متحده آمریکا و چین روابط اقتصادی بزرگ و پیچیده‌ای دارند… کل بازرگانی کالاها و خدمات بین دو کشور در سال ۲۰۲۰ از ۶۰۰ میلیارد دلار فراتر رفته است. فعالیت‌های سرمایه‌گذاری‌های ما، مدیران دارایی در ایالات متحده، و سایر بنگاه‌های مالی، به پیوند اقتصادی دو اقتصاد بزرگ جهان کمک می‌کنند.»

بنگاه سرمایه‌گذاری «بلکراک» در اواسط ماه اوت سفارش کرد که سرمایه‌گذاران در برخی موارد درگیری مالی خود در چین را تا بیش از سه برابر افزایش دهند. در اوایل سال، «لری فینک»، مدیراجرایی «بلکراک»، در نامه‌ای به سهامداران، بازار چین را «فرصتی مهم برای کمک به دستیافتن به اهداف بلندمدت سرمایه‌گذاران در چین و جهان» توصیف کرد.

«اکثریت قریب به اتفاق دارایی‌هایی که بلکراک مدیریت می کند برای صندوق‌های بازنشستگی است. مشتریان در سراسر جهان – از جمله بسیاری از مشتریان آمریکایی – به دنبال طیف گسترده‌ای از سرمایه‌گذاری‌ها از جمله در چین، برای دستیابی به اهداف بازنشستگی و سایر اهداف مالی خود هستند.»

«بلکراک» اضافه کرد که باور دارد که می‌تواند با ارائه مهارت‌ها، محصولات و خدمات نظام بازنشستگی، به چین برای مقابله با بحران رو به رشد بازنشستگی آن کمک کند.

«ما معتقدیم که بازارهای مالی یکپارچه در سطح جهان به مردم، شرکت‌ها و دولت‌ها در همه کشورها به سرمایه‌ای که پشتیبان رشد اقتصادی در سراسر جهان است، دسترسی بهتر و کارآمدتری می‌دهد.»

۲- اشتباه ناشیانه سوروس، نه «بلکراک»**
«اگرچه پکن با رویارویی فزاینده‌ای از سوی غرب مواجه است، اما سیاست هوشمندانه‌ای را برای گشایش بیشتر به روی سرمایه‌گذاری خارجی برای ژرفش تعامل و ادغام جهانی اتخاذ کرده است.

«این بیانگر آنست که چرا دولت چین اخیراً مجموعه‌ای از پروانه فعالیت بانک‌ها و مدیران دارایی آمریکایی و دیگر بانک‌های فراسوی دریاها را تأیید کرده است. بلکراک نخستین بنگاه مدیریت دارایی دنیاست است که اجازه راه اندازی تجارت صندوق سرمایه‌گذاری تماماً خارجی را در سرزمین چین بدست آورده است، در حالی که بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی «جی پی مورگان پیس» پروانه راه‌اندازی اولین کارگزاری سهام کاملاً خارجی را دریافت کرده است… اولین صندوق بلکراک به سرعت ۶٬۶۸ میلیارد یوان (۱٬۰۴ میلیارد دلار) از بیش از صد و یازده هزار سرمایه‌گذار جذب کرد…»

«انتظار می‌رود اقتصاد چین در پنج سال آینده حدود ۶ درصد رشد کند و برنامه «کامیابی مشترک» «شی» با هدف گسترش طبقه متوسط بیش از ۴۰۰ میلیون نفر است که فرصت‌های تجاری فرصت‌های تجاری بیشتری برای سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد می‌کند.»
«درست است که رهبری چین روی خط باریکی میان تحریک ناسیونالیسم برای اهداف سیاسی، و تضمین تداوم روند درهای باز حرکت می‌کند.»

«پس از نگرانی‌ها در مورد اینکه طرح «کامیابی مشترک» چگونه بر بخش خصوصی تأثیر می‌گذارد، «لیو هی»، معتمدترین مشاور اقتصادی «شی»، آشکارا از اقتصاد خصوصی پشتیبانی کرده و قول داده است که سیاست‌ها دستخوش تغییر نخواهند شد. این پرگویی توخالی نیست. از جمله، قرار است که بخش خصوصی ۸۰ درصد از ۱۰ میلیون شغل جدید را (برای از جمله ۹ میلیون دانشجویی که هر سال آموزش آن‌ها به پایان می‌رسد) ایجاد نماید.»

«آخرین نماد ارتباط میان چین و آمریکا در ۲۰ سپتامبر خواهد آمد، زمانی که انتظار می‌رود «یونیورسال» پکن، بزرگترین پارک «استودیو یونیورسال» [هالیوود] در جهان، به طور رسمی درهای خود را باز کند.»

«گذشته از آن که چگونه به این موضوع نگاه کنیم، یک دنیای به هم پیوسته قطعا برتراست. سوروس در سمت نادرست تاریخ قرار دارد.»

——————————
* «رؤیای سوروس: تبدیل چین به یغمای نولیبرالی»، دانش و امید، شمارۀ ۸
** «اشتباه ناشیانه سوروس، نه بلک ‌راک»، وانگ شیانگوی سردبیر سابق «ساوت چاینا مورنینگ پست»

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/m4sfmtxt