تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: در دفاع از کمونیسم
نوشته نیکوس موتاس
۲ ژانویه ۲۰۲۲

 

شصت و سومین سالگرد پیروزی انقلاب کوبا

 

انقلاب کوبا الهام‌بخش مبارزات کارگران – مردم در سراسر جهان بود و هست، و سرزندگی جهان‌بینی مارکسیستی- لنینیستی و اهمیت انترناسیونالیسم پرولتری را اثبات می‌کند. چهره‌هایی مانند فیدل کاسترو، چه گوارا، کامیلو سینفوئگوس، ویلما اسپین، فران پایس و دیگران به نمادهای ابدی جنبش انقلابی طبقه کارگر در سراسر جهان تبدیل شدند.

تحت رهبری کماندانته اِن جفه فیدل کاسترو روز و با کمک قاطع اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و دیگر کشورهای سوسیالیستی، کوبا به دستاوردهای خارق‌العاده – بی‌سابقه در آمریکای لاتین – در بخش‌هایی مانند بهداشت، آموزش، حقوق زنان، فرهنگ، ورزش، و غیره دست یافت.

کوبا علی‌رغم محاصره اقتصادی، مالی و تجاری وحشیانه و نسل‌کشانه‌ای که بوسیله دولت‌های ایالات متحده به مدت شصت سال تحمیل شده بود، توانست استوار بایستد و پیشرفت کند. انقلاب کوبا حتا زمانی که ارزشمندترین متحدان خود، اتحاد جماهیر شوروی و کشورهای سوسیالیستی را پس از سرنگونی‌های ضدانقلابی در اوایل دهه ۱۹۹۰ از دست داد، خم نشد.

امروز در شرایط همه‌گیری، دستاوردهای اجتماعی مردم کوبا آشکارتر می‌شود. در حالی‌که کشورهای سرمایه‌داری در اروپا و قاره آمریکا با اثرات فاجعه‌بار تجاری‌سازی بهداشت عمومی روبه‌رو هستند، کوبا از نبرد با کووید-۱۹ پیروز بیرون می‌آید. این کشور با تولید پنج واکسن، یکی از بالاترین نرخ‌های مایه‌کوبی را در جهان دارد، و در عین‌حال نقش خود را به مثابه یک قهرمان همبستگی بین‌المللی با سازمان‌دهی کمک‌های پزشکی به سایر کشورها از طریق «گردان هنری ریو» ثابت می‌کند.

در دوه‌ای که دولت ایالات متحده تحت ریاست رئیس‌جمهور بایدن به محاصره وحشیانه را ادامه می‌دهد و اقدامات تهاجمی و تحریک‌آمیز علیه دولت و مردم کوبا را تشدید می‌کند، ما وظیفه اخلاقی داریم که همبستگی انترناسیونالیستی با میهن پرافتخار خوزه مارتی و فیدل کاسترو را تقویت نماییم.

امروز پس از گذشت ۶۳ سال، حمایت و همبستگی با مردم کوبا یک وظیفه برای طبقه کارگر در هر نقطه از جهان است. این یک وظیفه مقدس برای همه کسانی است که ضرورت تشدید مبارزه علیه نظام پوسیده سرمایه‌داری، علیه امپریالیسم، برای لغو استثمار انسان به دست انسان را درک می‌کنند.

افتخار و شکوه بر انقلاب کوبا!
تا پیروزی، برای همیشه!

* نیکوس موتاس سردبیر «دفاع از کمونیسم» است.

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/v8zpmc5w