تارنگاشت عدالت – بایگانی دورۀ دوم

منبع: مورنینگ استار
۱۸ ژانویه ۲۰۱۷

 

شی جین‌پینگ قهرمان تجارت آزاد در داووس

 

شی جین‌پینگ رییس‌جمهور چین دیروز در همایش اقتصادی تجملی داووس در آلپ سوئیس از نخبگان جهانی دلربایی کرد.

آقای شی، علی‌رغم این‌که کشور او از معاهدات تجاری مانند «مشارکت فرا – پاسیفیک»، که اجازه ورود به آن را نیافت شدیداً انتقاد می‌کند، از دلواپسی‌های گسترده درباره دونالد ترامپ رییس‌جمهور منتخب ایالات متحده برای گرفتن ژست قهرمان «تجارت آزاد» بهره‌برداری کرد.

او هم‌چنین قول داده است که «حکمرانی جهانی را بسمت یک مسیر منصفانه‌تر و منطقی‌تر سوق بدهد.» چین و دیگر کشورهای در حال‌توسعه اغلب به مؤسسات جهانی تحت سلطه غرب، مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، بخاطر خفه کردن صداهای جهان سوم حمله قرار کرده‌اند.

آقای شی در طعنه به برنامه‌های آقای ترامپ برای وضع تعرفه‌های سنگین بر واردات گفت حمایت‌گرایی شبیه «محبوس کردن خود در یک اتاق تاریک است – شما جلوی ورود باد و باران می‌گیرید، اما مانع ورود نور و هوا نیز می‌شوید.»

او هشدار داد «در یک جنگ تجاری هیچ‌کس پبروز نخواهد شد.» این نیز می‌تواند در اشاره به فشارهای درون اتحادی اروپا برای افزایش عوارض گمرگی بر واردات آهن از چین باشد، سندیکاهای بسیاری می‌گویند واردات آهن از چبن با دامپینگ به قیمت‌های بسیار پایینی که صنابع آهن داخلی را تهدید می‌کند در بازارها عرضه می‌شوند.

آقای شی استدلال کرد که «جهانی‌سازی» مسئول بحران مالی نیست، بلکه تقصیر آن‌را به گردن سودجویی بی‌پروا و نظارت ناکافی بر بخش بانکداری غربی انداخت، و بحران آوارگان را نتیجه جنگ‌ها در خاورمیانه دانست.

اما سرود ستایش رهبر حزب کمونیست چین از تجارت آزاد با بدبینی برخی محافل روبرو شد. کایی استرایتماتر چین‌شناس آلمانی گفت که اقتصاد تحت سلطه بخش عمومی چین، که طبق قانون اساسی بر سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع دارای اهمیت ملی مانند حمل‌ونقل و بانکداری محدودیت‌هایی وضع کرده، بدین معنی است که چین «بهترین نمونه اقتصادی است که جلوی سرمایه‌گذاران خارجی را می‌گیرد و به آن‌ها اجازه نمی‌دهد سهم واقعی را از بازار بدست آورند.»

با این وجود، سخنرانی آقای شی با استقبال گرم جو بایدن معاون باراک اوباما شد که گفت اگر متن امضاءنشده سخنرانی را دیده بود بسیار شگفت‌زده می‌شد: «نمی‌دانستم رییس‌جمهور اوباما به این‌جا آمده است.»

کارل بیلت نخست وزیر سابق سوئد گفت: «زمانی‌که به رهبری اقتصادی جهان می‌رسد، خلایی وجود دارد، و شی جین‌پینگ با قدری موفقیت، آشکارا در صدد است آن را پِرکند.»

متن کامل سخنرانی شی جین‌پینگ در «همایش اقتصادی جهان» در داووس، ۱۷ ژانویه ۲۰۱۷

https://america.cgtn.com/2017/01/17/full-text-of-xi-jinping-keynote-at-the-world-economic-forum

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/4byxy5ru