تارنگاشت عئالت – دورۀ سوم

منبع: انترناسیونال چهارم
۱۳ ژوئیه ۲۰۲۱

 

در پی حوادث ۱۱ ژوئیه در کوبا، گروهی از روشنفکران «چپ» شامل اتین بالیبار، نوام چامسکی، رابرت برمر، و مایک دیویس فراخوانی را برای آزادی روشنفکرانی که گویا به وسلیه مقامات کوبایی دستگیر شده‌اند امضاء و پخش کردند. در فهرست امضاء‌کنندگان این فراخوان غیرمسئولانه به وسیله هواداران «انترناسیونال چهارم»، نام ژاله سهند یکی از تروتسکیست‌های ایرانی نیز به چشم می‌خورد.

 

فرانک گارسیا هرناندز و رفقای او را آزاد کنید

 

سال‌ها و در واقع ده‌ها سال است که ما محاصره‌ای را که مقامات ایالات متحده علیه کوبا اعمال کرده‌اند محکوم کرده‌ایم. ما سیاست‌ها و اقدامات مختلفی را که واشنگتن از ۱۹۶۰ – ۱۹۵۹ برای منزوی‌کردن، بی‌ثبات‌سازی و حمله به کوبا اتخاذ کرده است، محکوم کرده و محکوم می‌کنیم. ما ضد امپریالیست‌ها و انترناسیونالست‌های پر و پا قرص هستیم.

بنابراین، ما از این‌که فرانک گارسیا هرناندز، مورخ و مارکسیست کوبایی، لئوناردو رومرو نگران، جوان سوسیالیستی که در دانشکده فیزیک در دانشگاه هاوانا تحصیل می‌کند، مایکل گونزالس ویورو، مدیر «ترمندا نوتا» و مارکوس آنتونیو پرز فرناندز، دانشجوی پیش دانشگاهی در جریان راهپیمایی اعتراضی در هاوانا در ۱۱ ژوئیه دستگیر شدند نگران شدیم. فرانک گارسیا هرناندز یک پژوهشگر مهمی است که به دلیل فعالیت خود در ارزیابی دوبارۀ تاریخ چپ کوبا و سازماندهی یک کنگره بین‌المللی در بارۀ تروتسکی در هاوانا در سال ۲۰۱۹ به شهرت جهانی دست یافته است.
ما خواهان آزادی بدون قیدوشرط فرانک و همه رفقای او و احترام به حقوق دمکراتیک مردم کوبا هستیم.

همانطور که رزا لوکزامبورگ انقلابی در «انقلاب روسیه» در ۱۹۱۸ گفت:
«بدون مطبوعات آزاد و محدود نشده، بدون حق نامحدود اجتماع و تجمع، حکومت توده‌های وسیع مردم کاملاً غیرقابل تصور است.»

وی افزود:

«آزادی فقط برای حامیان دولت، فقط برای اعضای یک حزب – هرچند تعداد آن‌ها زیاد باشد – به هیچ وجه آزادی نیست. آزادی همیشه و منحصراً آزادی کسی است که متفاوت فکر می‌کند. نه به خاطر مفهوم متعصبانه «عدالت» ، بلکه به این دلیل که همه چیز آموزنده، مفید و پاک‌کننده در آزادی سیاسی به این ویژگی اساسی بستگی دارد و وقتی «آزادی» به یک امتیاز ویژه تبدیل شود، اثربخشی آن از بین می‌رود.»

https://fourth.international/en/latin-america/350

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/j39vs542