۹ دسامبر ۲۰۲۲: بند ۶ بیانیه ریاض می‌گوید «رهبران از موفقیت کشور قطر در میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲، سازماندهی خوب آن و تأثیرات مثبت آن بر میراث انسانی و نزدیکی فرهنگی و فکری بین مردم جهان تمجید کردند. رهبران هم‌چنین کارزار‌های رسانه‌ای مخرب علیه دولت قطر را محکوم کردند. آن‌ها از میزبانی دولت قطر از نشست‌های قسمت دوم پنجمین کنفرانس سازمان ملل متحد درباره کشورهای کم‌تر توسعه یافته (LDC5)، از ۵ مارس ۲۰۲۳ تا ۹ مارس ۲۰۲۳ در سطح سران حکومت‌ و دولت استقبال کردند.»

 

تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

۲۴ آذر ۱۴۰۱

قطرگیت، و تمجید و حمایت بیانیه ریاض از قطر

 

۱نوامبر ۲۰۲۲: وزیر کار قطر با اِوا کایلی معاون ریاست پارلمان اتحادیه اروپا و عضو پارلمان اروپا دیدار کرد.

۲۲ نوامبر ۲۰۲۲: کایلی، با توصیف قطر به عنوان کشوری «پیشرو در حقوق کارگر»، با این‌که تخمین زده می‌شود از زمان اعطای امتیاز برگزاری جام جهانی در این کشور، شش هزار و ۵۰۰ کارگر مهاجر در آن‌جا جان خود را از دست داده‌ باشند، موجب تعجب و شگفتی شد.

اوا، آیا در این‌جا نقض حقوق بشر می‌بینی؟
– نه من چیزی نمی‌بینم

 

● ۹ دسامبر ۲۰۲۲: کایلی و سه تن از همدستان او، لوکا ویسنتینی، دبیرکل «کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری» (International Trade Union Confederation)؛ فرانچسکو جورجی شریک رومانتیک کایلی که به عنوان دستیار پارلمانی کار می‌کند؛ نیکولو فیگا-تالامانک، مدیر سازمان غیردولتی «بدون عدالت، صلح برقرار نخواهد شد» (No Peace Without Justice)، سازمانی که رابط بسیاری از گروه‌ها و افراد ایرانی، از جمله فرقه رجوی با پارلمان اروپا است، و پیر آنتونیو پانزری، نماینده سابق حزب سوسیالیست و دموکرات یونان در اروپا، در طی ۱۶ حمله پلیس بلژیک به اتهاماتی از جمله «تشکیلات جنایی، فساد و پولشویی» دستگیر شدند.

پلیس بلژیک این عکس را از انبوه پول نقد در اسکناس‌های ۲۰۰، ۵۰، ۲۰ و ۱۰ یورویی منتشر کرد. بنا به گزارش پلیس، ۱۵۰ هزار یورو از آن در پارلمان اِوا کایلی پیدا شده است.

زمان این افشاگری‌ها، علاوه بر شیوخ قطر، برای کل اتحادیه اروپا نیز ناخوشایند بوده است، زیرا اتحادیه اروپا در تلاش است تا پیش از فرارسیدن زمستان، برای کاهش اتکای خود به نفت و گاز روسیه، روابط خود با قطر را ارتقاء دهد. در راستای این سیاست، اتحادیه اروپا طرح قانون معافیت شهروندان قطر از قوانین شینگن را تحت بررسی دارد، که هدف اصلی آن تضمین سفر بدون دردسر قطری‌ها به اتحادیه اروپا است. در حال حاضر، قطری‌ها باید پیش از سفر به اتحادیه اروپا برای ویزای شینگن اقدام کنند. طبق قانون پیشنهادی، شهروندان قطر می‌توانند پس از ورود به اتحادیه اروپا ویزا دریافت کنند، که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا سه ماه اقامت داشته باشند.

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/ys46w7vu