مهم نیست که گربه سیاه است یا سفید، مهم این است که بتواند موش بگیرد!!

بخش فارسی خبرگزاری سعودی

 ۱۲ دسامیر ۲۰۲۲

 

صدور بیانیه پایانی اجلاس همکاری و توسعه خلیجی-چینی در ریاض

ریاض ۱۵ جمادی الاول ۱۴۴۴ هـ برابر با ۹ دسامبر ۲۰۲۲ م

 

بیانیه پایانی اجلاس همکاری و توسعه خلیجی- چینی امروز صادر شد که [نکاتی از]* متن آن در ادامه می‌آید:

رهبران کشورهای خلیج عربى و چین بر تقویت شراکت استراتژیک موجود میان شورا و دولت چین به توافق رسیده و برنامه کاری مشترک سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ میلادی را تصویب کردند.

حاضران هم‌چنین بر اهمیت پشتیبانی متبادل در مسیر تحقق مصالح مشترک تاکید نمودند و بر اساس آن دولت چین از تلاش‌های کشورهای خلیج عربى برای حفاظت از تمامیت ارضی و امنیت و ثبات خود حمایت کرده و کشورهای خلیج عربى نیز از تلاش‌های چین برای توسعه اقتصادی و حفظ وحدت و تمامیت ارضی خود حمایت می کنند.

شرکت‌کنندگان بر تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های انرژی، تجارت، سرمایه‌گذاری، صنعت، فناوری‌های پیشرفته، هوافضا و بهداشت تاکید کردند.

آنان تمامی اقدامات تروریستی به هر شکل و نوع را محکوم کرده و بر ضرورت تلاش برای از بین بردن حامیان مالی و جلوگیری از سربازگیری و مسلح سازی گروه‌های تروریستی تاکید نمودند.

حاضران در اجلاس بر ضرورت پشتیبانی از پیمان عدم انتشار سلاح‌های هسته‌ای و جلوگیری از انتشار سلاح‌های کشتار جمعی در منطقه خلیج تاکید کرده و بر اهمیت اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و حفظ امنیت و ثبات منطقه تاکید کرده از رژیم ایران دعوت کردند با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای همکاری‌های لازم را داشته باشد.

حاضران هم‌چنین بر ضرورت مدیریت روابط کشورهای خلیج عربی و ایران بر مبنای اصول حسن همسایگی و عدم دخالت در امور داخلی و احترام به سیادت و تمامیت ارضی کشورها تاکید نمودند.

آنان هم‌چنین به اهمیت گفتگوی فراگیر و همه جانبه با مشارکت همه کشورهای منطقه برای حل مشکلات با ایران از جمله پرونده هسته‌ای، فعالیت‌های تخریبی این کشور و مبارزه با پشتیبانی آن از گروهک‌های تروریستی و شبه نظامیان مسلح و جلوگیری از انتشار موشک‌های بالستیک و پهپاد‌های نظامی در منطقه تاکید کردند.

حاضران در جلسه بر ضرورت رسیدن به راه حل عادلانه قضیه فلسطین و تشکیل دولت مستقل فلسطینی بر اساس قوانین و قطعنامه‌های سازمان ملل و برنامه پیشنهادی صلح خلیج تاکید نمودند.

رهبران کشورها بر پشتیبانی خود از شورای رهبری یمن به ریاست دکتر رشاد العلیمی تاکید کرده و ابراز امیدواری کردند که هرچه زودتر راه حل سیاسی در این کشور بر اساس برنامه پیشنهادی خلیج و سازوکارهای اجرایی آن و قطع‌نامه‌های سازمان ملل و نتایج گفتگوی ملی حاصل گردد.

*عدالت: متن کامل بیانیه به انگلیسی در نشانی زیر:

https://www.gcc-sg.org/ar-sa/MediaCenter/NewsCooperation/News/Pages/news2022-12-9-4.aspx

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/ddbp6bsf