تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: بنیاد فرهنگ استراتژیک
۸ اوت ۲۰۲۱

 

نیروهای مسلح آذربایحان مزارع مرزی ارمنستان را آتش می‌زنند
باکو بروشنی تجربه ارتش اوکرائین در دونباس را بکار بست

 

فرحان حق معاون سخنگوی رسمی دبیر کل سازمان ملل روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی به وخیم شدن وضعیت در مرز ارمنستان و آذربایجان اشاره کرد و از دو طرف خواست درگیری‌ها را متوقف کنند و در آینده خویشتن‌داری نشان دهند.

فرحان حق نوشت: «ما هم‌چنان طرفین را به خویشتن‌داری، اجتناب از اقداماتی که به تنش‌های بیش‌تر می‌انجامند، و برخورد به موضوعات جدید از طریق گفت‌وگو ترغیب می‌کنیم.»

اما، اظهارات نماینده سازمان ملل در کوه‌های قفقاز شنیده نشد و صبح بعد مواضع ارمنستان در مرز هدف آتش نیروهای مسلح آذربایجان قرار گرفت.

روابط عمومی وزارت دفاع ارمنستان در روز شنبه ۷ اوت گزارش داد: «در ساعت ۱۱:۴۰ تا ۱۲:۰۰ روز ۷ اوت، واحدهای نیروهای مسلح آذربایجان به یک تحریک دیگر متوسل شدند، با سلاح‌های گوناگون به روی مواضع ارمنستان در مرز در منطقه سیونیک، بویژه در منطقه دریاچه سیاه آتش گشودند.»

این اقدامات روزانه شده است: هر روز به روی مرزداران ارمنستان شلیک می‌شود، اکنون برای نیروهای مسلح آذربایجان، شروع روز با شلیک به یک عادت ناپسند مبدل شده است.

این وضعیت متشنج در مرزهای جنوبی ارمنستان از ۱۲ ماه مه آغاز شد، زمانی که ارتش آذربایجان از مرز ارمنستان عبور کرد، و اعلام نمود آن‌ها از این به بعد در «تعدیل مرز» درگیر خواهند بود. سه ماه از آن زمان گذشته است، و ارتش آذربایجان به حضور در قلمرو کشور همسایه ادامه می‌دهد، مواضع خود را مستحکم می‌کند و سعی به انجام عملیات مهندسی دارد.

در روزهای اخیر، نیروهای مسلح آذربایجان آتش‌زدن علفزارهای خشک را به گلوله‌باران اضافه کرده‌اند، و بروشنی از تجربه ارتش اوکرائین در دون‌باس استفاده می‌کنند.

بیانیه آرمان تاتویان، مدافع حقوق بشر ارمنستان می‌گوید: «نظامیان آذربایجان عامدانه با اقدات جنایتکارانه اراضی خصوصی متعلق به مردم را، که در نزدیکی روستای یراسخ در منطقه آرارات ارمنستان واقع است، و هم‌چنین در اراضی مجاور آن را آتش می‌زنند.»

روستای یراسخ فقط یک کیلومتر از مواضع آذربایجان فاصله دارد، و در روزهای اخیر نام این آبادی پیوسته در گزارش‌های وزارت دفاع ارمنستات ذکر شده است.

نیروهای مسلح آذربایجان هر روز صبح مزارع اطراف روستا آنقدر گلوله‌باران می‌کنند تا علف‌های خشگ آتش بگیرند و آتش‌سوزی آغاز شد. بعد از آن، روستائیات مجبور می‌شوند برای جلوگیری از سرایت آتش به ساختمان‌های مسکونی آن را خاموش کنند.

خبرگزاری «نووستی ارمنستان» به نقل از بیانیه آرمان تاتویان گزارش داد: «شلیک به وسیله نیروهای مسلح آذربایحان نقض آشکار حقوق اهالی یراسخ و روستاهای مجاور آن است. در نتیجه این آتش‌سوزی‌ها، اهالی یراسخ و روستاهای مجاور آن نمی‌توانند به کار کشاورزی عادی خود ادامه دهند. بعلاوه، شلیک‌ها زندگی مسالمت‌آمیز و عادی مردم را مختل می‌سازد…»

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/3d7hmrbk

https://www.fondsk.ru/news/2021/08/08/vs-azerbajdzhana-podzhigajut-polja-v-prigranichnyh-rajonah-armenii-54194.html