محمد نهاوندیان: سیاست كاهش نرخ ارز در میان اقتصاددانان طرفدار ندارد! كاهش نرخ دلار را به نفع اقتصاد ایران ندانسته و اعلام می‌كند سیاست كاهش نرخ دلار اصلاً به نفع اقتصاد ایران نیست!! او كه یكی از نزدیكان فكری – سیاسی- علی لاریجانی رئیس كنونی مجلس شورای اسلامی هم هست در تبیین ادعاهای خود مبنی بر زیان‌های گسترده اقتصاد ایران در اثر كاهش نرخ دلار عنوان می‌كند كاهش نرخ دلار توسط دولت احمدی‌نژاد آثار مخربی را بر تولید و صادرات خواهد داشت… فارس نیز كه چند ماه است رویه انتقادات غیركارشناسی را نسبت به دولت در دستور كار خود قرار داده می‌نویسد: تب ارزی با این اقدام بازهم بالا‌تر از اینها خواهد رفت. واکنش معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به نامه دو نماینده مجلس.

الف، فارس، جهان نیوز، مشرق نیوز

هفته اول بهمن ۱۳۹۰ 

گزارش از فضاسازی هدفمند رسانه‌ای و سیاسی
چه جریان‌هایی به گرانی دلار دامن زدند

 

پس از شكست سناریوی وحشت كه برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها طراحی شده بود این بار سناریوی جدیدی با محوریت بازار ارز از سوی برخی‌ جریان‌های سیاسی – اقتصادی طراحی و اجرا شد

داوود دانش جعفری، رئیس كمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام: دلار در سال‌های آتی باید با روندی افزایشی روبه‌رو شود

الیاس نادران: نرخ ارز پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تغییر خواهد كرد

تحلیل سایت الف وابسته به احمد توكلی: دولت عمداً سیاست كاهش ارزش پول ملی را در پیش گرفته است

http://old.alef.ir/vdccpxqso2bq0e8.ala2.html?140659

سایت خبری فارس با حمله شدید به دولت طی ماه‌های اخیر تلاش كرد تا افزایش التهاب در بازار ارز را به مخاطبان القا كند

یك سایت خبری منتقد دولت در مطالبی مفصل و در تحلیل‌هایی غیرعلمی به مردم و دلالان پیشنهاد می‌كند تا به سمت بازار مسكن روانه شوند
جریان‌هایی كه به گرانی دلار دامن زدند

محمد نهاوندیان: سیاست كاهش نرخ ارز در میان اقتصاددانان طرفدار ندارد !

یك سناریوی شكست خورده دیگر در پرونده مخالفان؛ مخالفان اقتصادی دولت بار دیگر و برای چندمین بار درشش، هفت سال اخیر شكست خوردند، پس از شكست سناریوی وحشت كه از سوی برخی محافل سیاسی- اقتصادی قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها طراحی شده بود، این بار سناریوی جدیدی با محوریت بازار ارز (افزایش نرخ ارز) از سوی آنها طراحی شد كه این بار هم شكست خورد. این جریانات سیاسی- اقتصادی كه عناد خود را با دولت از سال‌های قبل آغاز كرده‌بودند سعی كردند تا با القائات خیالی خود در روزهای آغازین اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، كشور را با مشكل مواجه كنند، اما طبق مشاهدات عینی از ۲۸ آذر‌ماه ۱۳۸۹ هیچ اتفاقی در اقتصاد ایران به‌رغم پیش‌بینی منتقدان رخ نداد و آنها را مجبور كرد تا سناریوهای جدیدی را آغاز كنند. بنابراین تصمیم‌گرفتند تا سناریوی بازار ارز را دنبال كنند. اگر‌چه برخی از آنها قبل‌تر‌ها و حتی طی سال‌های ۸۸-۸۷ نیز پیش‌بینی می‌كردند تا نرخ دلار روند صعودی به خود بگیرد. این گزارش در پی آن است تا نشان دهد چه كسانی به التهاب بازار ارز دامن زده‌اند.

سناریوی خاص برای گران كردن دلار
«دولت سناریوی خاصی را در افرایش نرخ دلار دنبال می‌كند.» این ادبیات تحلیلی از محمد خوش چهره استاد اقتصاد دانشگاه تهران و یكی از منتقدان سرسخت دولت است. او در خردادماه ۱۳۹۰ پیش‌بینی می‌كند قیمت ارز طی ماه‌های آینده افزایش ۱۰۰ درصدی را تجربه می كند و از این طریق با به مخاطره‌انداختن اقتصاد ملی، شاهد جهش تورم‌های بالای ۵۰‌درصدی باشیم.

دلار گران می‌شود
«دلار گران می‌شود». این عبارت پیش‌بینی داوود دانش جعفری، وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی در خصوص چرایی افزایش قیمت دلار در بازار آزاد است. او در آبان‌ماه ۱۳۸۸ در اظهار‌نظری گفت: «در حال حاضر سیاست بانك مركزی مانند بانك‌های مركزی دنیا حفظ نسبت ارزش برابری دلار و سایر ارز‌ها است، یعنی همان گونه كه ارزش یورو نسبت به دلار هر روز و با هر اتفاقی كه رخ می‌دهد تغییر می‌كند، این نرخ برابری در ایران هم تغییر می‌یابد؛ بنابر سیاست فعلی بانك مركزی در ایران حمایت خاص از یكی از ارزها مانند دلار نیست و بانك مركزی قصد ندارد قیمت دلار یا یورو را ثابت نگه دارد.»رئیس كمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ادعا می كند دلار در سال های آتی باید با روندی افزایشی روبه رو شود.

نرخ ارز پس از اجرای قانون یارانه‌ها تغییر خواهد كرد
الیاس نادران استاد اقتصاد دانشگاه تهران و یكی از اقتصادخوانده‌های مجلس شورای اسلامی در تحلیلی پیش‌بینی می‌كند، پس از هدفمندی یارانه‌ها قطعاً نرخ ارز افزایش پیدا می‌كند.او در گفت‌وگو با سایت خانه ملت ادعا می‌كند بعد از اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها، با به‌هم خوردن قیمت‌های داخلی، بازار ارز هم متأثر خواهد شد؛ بخصوص كه امروزه بیشتر ارز در كشور ما صرف واردات كالاهای نفتی می‌شود و چون قیمت این كالاها متغیر است، در نتیجه این تغییر روی حجم ارز تأثیرگذار خواهد بود و طبیعتاً نرخ ارز بعد از هدفمندی یارانه‌ها از تغییرات این كالاها متأثر خواهد شد و تغییر خواهد كرد. نادران كه مواضع تندی با دولت احمدی نژاد دارد در اظهار نظری در هفته های پایانی اسفند ۸۹ با اظهار شگفتی نسبت به عدم تغییر قیمت دلار پس از اجرای قانون یارانه ها می گوید : معلوم نیست دولت چرا قیمت ارز را بالا نمی برد!

نظر سایت احمد توكلی درباره افزایش دلار
سایت الف وابسته به احمد توكلی رئیس مركز پژوهش‌های مجلس در مطلبی با انتقاد از برگزاری مراسم سالگرد هدفمندی یارانه‌ها آن را خودتجلیل دولتی‌ها دانست و نوشت: روز سه‌شنبه ۲۸ آذر ۹۰ در ساعاتی كه مسئولان اقتصادی كشور مشغول برگزاری مراسم سالگرد اجرای هدفمندكردن یارانه‌ها و تجلیل از عملكرد خود بودند، ارزش پول ملی به شكل بی‌سابقه‌ای سقوط كرد. به‌ گفته این سایت، افزایش شدید نرخ دلار و سرعت سقوط پول ملی كه از ابتدای این هفته شروع شده است از بحران ارزی سال ۷۴ تاكنون بی‌سابقه است. این سایت در نگاه اول سیاست كاهش دستوری نرخ سود بانكی در سال‌های اخیر در كنار برخی گفتارهای حساب‌نشده و هیجانی، رئیس كل بانك مركزی را موجب سرازیری نقدینگی به بازار ارز و سكه عنوان كرده‌است. جالب آن‌كه احمد توكلی مسئول این سایت در مجلس هفتم از طراحان طرح ساماندهی نرخ سود بانكی بود و اصرار به تك رقمی شدن نرخ سود تا پایان برنامه چهارم داشت. در حالی كه دولت وقت از سیاست تعیین نرخ سود متناسب با تورم دفاع می‌كرد. در بخش دیگری از مطلب الف افزایش ارزش دلار تعمدی عنوان و ادعا شده است: با توجه به كسری بودجه شدید دولت در ماه‌های پایانی امسال و نیز ذخیره بالای طلا و ارز بانك مركزی می‌توان حدس زد دولت عمداً سیاست كاهش ارزش پول ملی را در پیش گرفته تا بتواند نقدینگی بیشتری از جامعه جمع‌آوری كند و نیازی به ارائه لایحه كسری بودجه نداشته باشد.سایت الف در ماه خرداد و تیرماه نیز در مقالات انتشاری خود سعی كرد به خوانندگان القا كند قیمت دلار در ماه‌های آینده افزایش می‌یابد.

تب ارز بالاتر از این‌ها می‌رود
سایت خبری فارس نیز كه چند ماه است رویه انتقادات غیركارشناسی را نسبت به دولت در دستور كار خود قرار داده پس از بركناری سیدكمال سیدعلی معاون سابق ارزی بانك مركزی می‌نویسد: تب ارزی با این اقدام بازهم بالا‌تر از اینها خواهد رفت. این سایت خبری در ادامه انتقادات و پیش‌بینی‌های تخیلی خود درباره روزهای آینده بازار ارز می‌نویسد: هنوز مشخص نیست برنامه‌های جدید ارزی معاون ارزی بانك مركزی چیست و بازار ارز در مدتی كه وی در این سمت فعالیت می‌كند به چه سمتی خواهد رفت؟!البته انتقادات سایت خبری فارس به این ختم نمی‌شود. این سایت در روزهای آینده بشدت با حمله به دولت و انتقادات شدید كار خود را ادامه داده و در گفت‌وگو با اقتصاد‌خوانده‌های لیبرال و فعالان اقتصادی مخالف دولت سعی می‌كند به دولت دیكته كند كه «قیمت ارز باید در روزها و هفته‌های آینده به‌قیمت واقعی خود دست پیدا كند.»به‌ عنوان نمونه سایت خبری فارس در گفت‌وگو با مسعود دانشمند فعال اقتصادی و عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی در تاریخ ۱/۹/۹۰ با انتقاد از كاهش قیمت دلار ادعا می‌كند: ارز باید قیمت بالاتری پیدا كند.

كاهش نرخ دلار به نفع اقتصاد نیست
اما در این میان سخنان محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز درباره نرخ دلار شنیدنی است.او در اظهارات خود كه در سال ۸۷ و ۸۸ آنها را بیان می‌كرد كاهش نرخ دلار را به نفع اقتصاد ایران ندانسته و اعلام می‌كند سیاست كاهش نرخ دلار اصلاً به نفع اقتصاد ایران نیست!! او كه یكی از نزدیكان فكری – سیاسی- علی لاریجانی رئیس كنونی مجلس شورای اسلامی هم هست در تبیین ادعاهای خود مبنی بر زیان‌های گسترده اقتصاد ایران در اثر كاهش نرخ دلار عنوان می‌كند كاهش نرخ دلار توسط دولت احمدی‌نژاد آثار مخربی را بر تولید و صادرات خواهد داشت. او حتی بعدها آثار زیانبار كاهش نرخ دلار را در گفت‌وگو با روزنامه دنیای اقتصاد فاجعه‌بار توصیف كرده و می‌گوید: این سیاست (سیاست كاهش نرخ دلار) در میان اقتصاددانان طرفداری ندارد.

ارز همچنان گران و گران‌تر می‌شود!
سایت جهان نیوز وابسته به علیرضا زاكانی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در روزهایی كه دلار كاملاً در آرامش به سر می‌برد (آبان سال ۹۰) سعی می‌كرد با القائات و تحلیل‌های غیركارشناسی و خیالی خود آرامش بازار را به هم بریزد. این سایت در آبان و آذرماه ۹۰ در تحلیل‌هایی وضعیت بازار ارز را غیرعادی پیش‌بینی كرده و ادعا می‌كند نرخ دلار در هفته‌های آینده و البته با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها با شوك‌های قیمتی مواجه شود. این سایت همچنین وضعیت بازار ارز را این گونه پیشگویی می‌كند: بازار ارز متشنج‌تر از گذشته خواهد شد، معاون ارزی بانك مركزی در خارج از كشور به سر می‌برد و به نظر می‌رسد بهمنی تا زمانی كه خانم كیانی از سفر بازنگردد، برنامه‌ای برای ساماندهی به وضعیت بازار ارز ندارد.

عصبانیت از كاهش نرخ ارز
سایت خبری مشرق نیوز
نیز كه از ماه‌های پیش، پیشگویی‌هایی را درباره وضعیت بازار ارز و جهش های آتی قیمتی به خوانندگان خود ارائه كرده بود عصر سه شنبه و در پی كاهش ۲۵۰ تومانی نرخ ارز از هزار و۸۰۰ به هزار و ۵۵۰ تومان، چهار خبر تحریك‌آمیز منتشر كرد.این سایت خبری كه گویا اصلاً از كاهش قیمت دلار خوشحال نشده است در مطالبی مفصل و در تحلیل‌هایی غیرعلمی به مردم و دلالان پیشنهاد می‌كند تا به سمت بازار مسكن روانه شوند.«مقصد بعدی سرمایه‌های سرگردان كجاست؟» عنوان مقاله‌ای است كه عصر سه شنبه در پی كاهش چشمگیر نرخ ارز و با توجه به ناامید شدن نویسندگان این سایت خبری از التهابات مجدد در بازار ارز نگاشته شد.این مقاله به خوانندگان خود می‌گوید: سودآوری در بازار ارز دیگر فایده ندارد و هم اكنون باید به سمت بازار مسكن حركت كرد و سرمایه‌های سرگردان را به آنجا برد!

مروری بر فضاسازی‌های رسانه‌ای و سیاسی جریاناتی كه مخالفت آشكاری با سیاست‌های دولت دارند نشان می‌دهد كه این گروه‌ در شرایطی كه جو روانی بازار بشدت در افزایش نرخ ارز نقش‌آفرین بوده با انعكاس اخبار و تحلیل‌های جهت‌دار به التهابات بیشتر بازار دامن زده‌اند. التهاب آفرینی در بازار ارز آن هم در شرایطی كه شیطنت‌های خارجی برای فشار بر نظام مقدس اسلامی و مردم وجود دارد حركتی است كه قطعاً در چارچوب منافع ملی تعریف نمی‌شود و باید پاسخ روشنی به این حركت‌های خارج از چارچوب منافع ملی ارائه گردد.

***

واکنش معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به نامه  دو نماینده مجلس

 

خبرگزاری فارس: معاون پارلمانی رئیس جمهور در یادداشتی به نامه ۲ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به رئیس مجلس درباره وضعیت اقتصادی کشور واکنش نشان داد.

به گزاش حوزه دولت خبرگزاری فاس، حجت الاسلام سیدمحمدرضا میر تاج الدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در یادداشتی که پایگاه اطلاع رسانی دولت آن را منتشر کرده آورده است که دو نفر از نمایندگان محترم مجلس طی نامه ای از ریاست محترم مجلس تقاضای تشکیل جلسه فوق العاده برای بررسی وضعیت اقتصادی کشور را کرده اند و به بهانه نوسانات اخیر نرخ ارز، وضعیت اقتصادی کشور را بحرانی جلوه داده و به فکر نجات آن افتاده اند، آیا در شرایطی که دولت برای ایجاد اشتغال دو و نیم برابر بیش از تکلیف قانونی، خیر برداشته است، در شرایطی که هر هفته شاهد افتتاح هزاران واحد مسکن مهر در اقصی نقاط کشور هستیم، می توان سخن از بحران و رکود اقتصادی زد؟

متن کامل یادداشت معاون رئیس جمهور به شرح زیراست:
لایجر منّکم شنئانُ قومٍ علی الاّ تعدلوا اِعدلوا هو اقربُ للتقوی

دو نفر از نمایندگان محترم مجلس آقایان دکتر توکلی و دکتر نادران طی نامه ای از ریاست محترم مجلس تقاضای تشکیل جلسه فوق العاده مجلس برای بررسی وضعیت اقتصادی کشور را کرده اند و به بهانه نوسانات اخیر نرخ ارز، وضعیت اقتصادی کشور را بحرانی جلوه داده و به فکر نجات آن افتاده اند و ضمن نقد غیر منصفانه عملکرد اقتصادی دولت، بجای امیدواری؛ یاس و ناامیدی و بجای روحیه بخشی، دلسردی و ناتوانی را به جامعه القا کرده و ناخواسته آنان را که در کمین نظام اسلامی نشسته اند و در انتظار به ثمر نشستن تحریم ها و انواع فشارهای سیاسی و اقتصادی روزشماری می کنند، امیدوار ساخته اند، لازم دیدم نکاتی را در برابر این القائات یادآور شوم.

۱- سخن از وضعیت بحرانی و رکود اقتصادی کشور گفته اند و مهم ترین نشانه آن را هم افزایش نرخ ارز و نوسانات آن دانسته اند، آیا در کشوری که هر هفته شاهد افتتاح چندین کارخانه، واحد تولیدی، پروژه های ملی و استانی هستیم، چنین سخن گفتن انصاف است؟

در وضعیتی که صادرات غیر نفتی کشور از مرز ۳۲ میلیارد دلار گذشته و تا پایان سال از مرز ۴۰ میلیارد دلار هم خواهد گذشت سخن از بحران اقتصادی گزاف نیست؟ در کشوری که حدود ۴۶ میلیارد دلار واردات بود و تا مرز ۶۰ میلیارد دلار تا پایان سال پیش بینی می شد، حرف از رکود اقتصادی سخنی ناصواب نیست؟

آیا در شرایطی که دولت برای ایجاد اشتغال دو و نیم برابر بیش از تکلیف قانونی، خیز برداشته است، در شرایطی که هر هفته شاهد افتتاح هزاران واحد مسکن مهر در اقصی نقاط کشور هستیم، در شرایطی که هر روز شاهد پیشرفت های تازه ای در فناوری هسته ای و سایر عرصه های علمی و فناوری هستیم، می توان سخن از بحران و رکود اقتصادی زد؟ آیا اینها نشانه رکود و ضعف اقتصادی کشور است؟ یا دلیل بر رونق و نشاط اقتصادی جامعه؟ و این در شرایطی است که ما با تحریم های شدید و به ادعای دشمن فلج کننده ای روبرو هستیم.

دولت برای کاهش نرخ ارز و کنترل نوسانات و تثبیت آن، برنامه های مختلفی دارد و به زودی جامعه اقتصادی شاهد آن خواهد بود. آیا نوسانات ارزی تنها شاخص اصلی برای چنین ادعای بزرگ است؟ در مسائل ارزی چرا به شبکه دلال بازی بی مسئولیتی رسانه‌ها، ایجاد جو روانی کاذب و بعضی اظهارات افراد غیر مسئول از جمله افرادی از اتاق بازرگانی که همواره نرخ ارز را بالا معرفی کرده اند، اشاره نکرده‌اید؟

۲- به یارانه نقدی و سرازیر شدن آن به بازار نقدینگی اشاره کرده‌اید، اصلاً هدفمندسازی یارانه‌ها یکی از کارهای بزرگ اقتصادی کشور بوده و هست که موافق و مخالف، اقتصاددانان داخلی و خارجی همگی به عظمت اجرای این تحول بزرگ اقتصادی اذعان کرده اند و این کار بزرگ اقتصادی را همین دولتی که شما آن را به ضعف مدیریت اقتصادی متهم می کنید، به اطمینان و جدیت عملیاتی کرده است. اقدام بزرگی که دولت های پیشین از نزدیک شدن به آن واهمه داشتند و به رغم تاکیدات رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی برای عینیت بخشی به عدالت همواره از اجرای آن ابا داشته و امتناع کردند.

و فراموش نمی‌کنم که بعضی از همین نظریه پردازان اقتصادی همواره نقش بازدارنده و ترمز را در این طرح اساسی که گامی بزرگ به سوی عدالت بود، عمل کردند و تبعات آن را بخصوص از جهت تورم را بزرگ جلوه دادند و از تورم ۶۰، ۷۰ درصدی جامعه را بیمناک کردند. مناظره اینجانب با آقای دکتر نادران هنوز در خاطره دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) است که ایشان با ژست اقتصاد دانی و با تحقیر و توهین که بارها در طول مناظره اتفاق افتاد، مردم را شدیداً از تورم سنگین می ترساند و به اشکال مختلف سعی در کوبیدن آن داشت. در حالی که بعد از اجرای طرح همه شاهد شدند که نه از آن تحلیل های نادرست خبری شد و نه تورم لجام گسیخته پیش آمد و در سال اول اجرای آن میانگین تورم پایین تر از ۲۰ درصد بود که حداقل ده، دوازده درصد آن ربطی به هدفمندی یارانه ها نداشت و بی شک عوامل و متغییرهای دیگر اقتصادی خصوصا در ماه های اخیر در افزایش نسبی تورم تاثیر داشت. آنچه که روشن است؛ گزارش و تحلیل و پیش بینی آقایان در تورم هدفمندسازی یارانه و سایر تبعات عمدتا نادرست از آب درآمد.

ثانیاً پرداخت یارانه نقدی طبق قانون مصوب مجلس است، بنابراین غیر قانونی نیست واگر تامل کنید، یارانه های نقدی از موارد افزایش حجم نقدینگی نیست چرا که نقدینگی که با فروش حامل های انرژی از جامعه جمع آوری و به صندوق یارنه ها واریز می شود، همان نقدینگی دوباره با عنوان یارانه نقدی در میان مردم توزیع می شود. پول جدیدی از این جهت چاپ و به حجم نقدینگی افزوده نمی شود. بله در ماه های اول، دولت برای پرداخت یارانه ها تنخواه گرفته بود بنابراین یارانه های نقدی جریان نقدینگی در جامعه است و عمدتا از دهک های درآمدی بالا جامعه بسوی دهک های متوسط و مستضعف جامعه جریان پیدا می کند و از تراکم و تجمع ثروت و نقدینگی در دست بخشی از ثروتمندان جامعه کاهش و بدست اقشار محروم و متوسط جامعه هم می رسد.

«کَیْ لا یَکُونَ دُولَةً بَیْنَ الأغْنِیَاءِ مِنْکُمْ » و همین امر موجب کاهش ضریب جینی شده یعنی چهار درصد فاصله طبقاتی در جامعه کمتر شده است و ما را به جامعه اسلامی و عدالت محور نزدیک کرده است.

سهم تولید و صنعت هم به اشکال مختلف به این بخش تزریق می‌شود. سهمیه‌های انرژی با نرخ های پایین یکی از این شکل‌ها است، توزیع بیش از سه میلیارد تومان در قالب تسهیلات برای نوسازی صنعت بخش دیگری از این حمایت‌هاست.

آیا غیر از این چه انتظاری از پرداخت یارانه‌ها به بخش تولید دارید؟ آیا امکان پذیر است که به بخش تولید یارانه بلاعوض بدهند؟ آیا رانت و بی‌عدالتی و تبعیض را دامن نمی‌زند؟ آیا قانون چنین تکلیفی کرده است؟ چرا این همه به این موضوع دامن زده می‌شود؟

۳- ایشان در بند ۳ و ۴ نامه‌شان به تحریم‌ها اشاره کرده و گفته اید که تحریم‌های مالی مشکلاتی ایجاد کرده است.

اولاً در چنین شرایط تحریمی، مشکلات اقتصادی را بجای نشست‌های تخصصی و همفکری‌های صمیمی به روزنامه و رسانه می‌کشانند؟ و دولت را که در میدان عمل و در خط مقدم و زیر بار سنگین اداره کشور است بجای ارائه راهکار عملی و حمایت، به ضعف و سیاسی کاری متهم می‌کنند.

کدامیک از این جلسات عمومی و حتی جلسات غیر علنی مجلس نظام وافی بسته است و کدام مشکل اساسی حل شده است و کدام راهکار اقتصادی به تصویب رسیده است انصاف داشته باشید هم شما و هم بنده در این جلسات بوده‌ایم جلساتی که از باب اسقاط تکلیف ـ اگر گفته نشود ـ تبلیغاتی و سیاسی تشکیل می‌شود و پس از سخنرانی چند نفر از مجلس و دولت بدون نتیجه به پایان می‌رسد.همین جلسه غیر علنی اخیر درباره مسائل اقتصادی کشور چه نتیجه مشخصی داشته‌است. آیا می‌توانید جز بیان انتقادهای تند و بعضاً از موضع سیاسی، گزارش قابل قبولی به مردم بدهید؟ در همین جلسه یک نفر از نمایندگان اقلیت سیاسی مجلس که به نمایندگی از طرف ۱۶۰ نفر نماینده مجلس اصولگرا با لحن تندی درباره تحریم‌ها سخن گفته‌اند، ایشان و هر نماینده دیگر حق دارند از طرف خود در مجلس و بیرون از مجلس سخن بگویند لکن آیا یک نماینده اصولگرا و آشنا به مسائل اقتصادی نبود که از طرف ۱۶۰ نفر سخن بگویند. البته اصل جلسه هم با طراحی ایشان و امضائی که از ۱۶۰ نفر نماینده گرفته بودند تشکیل شده بود.

البته دلسوزی جمع زیادی از نمایندگان و سخن از موضع احساس تکلیف و راهگشایی را منکر نیستم کما اینکه در همان جلسه نیز چند نفر از نمایندگان به قید قرعه سخن گفتند.

جان کلام در این است: از این جلسات عمومی آیا راه حلی برای معضلات کشور حاصل می‌شود؟ آیا بهتر نیست بجای این کارهای تبلیغاتی و سیاسی، فضا را به طرف تفاهم و تعامل مثبت و نشست‌های علمی و همفکری‌های صمیمانه سوق دهیم تا پیام امیدواری وحدت در جامعه گسترش یابد؟ و هم راهکارهای عملی برای پاره‌ای از مشکلات اقتصادی پیدا شود؟

وانگهی خوب است شما یکبار دیگر متن ماده ۱۰۳ آیین نامه داخلی مجلس را بخوانید آیا واقعاً شرایط مقتضی استفاده از آن است؟ در دوران ۸ سال دفاع مقدس، در شدیدترین تحریم‌ها و تهدیدها به آن نکته نرسیدیم، الان که شرائط بسیار عادی است آیا چنین تقاضای شما خود ناخواسته القاء شرایط اضطراری و روانی و تشدید وضعیت موجود نمی‌شود؟

۴- در بند ۴ و ۵ دو عضو محترم کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن اشاره مجدد به مدیریت ضعیف و مسئله‌دار اقتصادی بار دیگر به مسائل حاشیه‌ای پرداخته و از رعایت اخلاق اسلامی در سیاست فاصله گرفته‌اند.

اولاً نیاز به تکرار نیست در دوره همین دولت که شما آن را متهم می‌کنید همه کارهای بزرگ اقتصادی اجرا یا طراحی شده است که هر مورد آن کافی بود که نام یک دولت را در توانمندی ماندگار نماید، هسته‌ای شدن کشور، مدیریت کنترل مصرف انرژی، مسکن مهر و حل مشکل مسکن، هدفمندسازی یارانه‌ها، کاهش نرخ بانکی، کوچک سازی دولت و ادغام وزارتخانه‌ها افزایش صادرات غیر نفتی، طرح تحول اقتصادی، سفرهای استانی و توزیع عادلانه منابع در اقصی نقاط کشور، عدالت محوری و توجه ویژه به مستضعفین، در برابر شدن فعالیت های عمرانی، همگانی کردن بیمه روستاییان و عشایر، اجرای سیاست های اصل ۴۴، ایجاد صندوق توسعه ملی، واگذاری سهام عدالت و ده ها مورد دیگر، البته وجود مشکلات اقتصادی و پاره ای از اشکالات و ضعف ها در عملکرد ها را انکار نمی کنم و چنین ادعایی از کسی مسموع نیست لکن در کدام دوره از دوره های انقلاب عاری از مشکلات بودیم؟ مگر می شود کار کرد و هیچ اشکالی نداشت؟ از رودخانه پرخروش عبور کرد و دامن و لباس تر نکرد، از قدیم گفته اند املاء نانوشته غلط ندارد.

ولی انصاف آن است فقط ضعف ها را نبینیم، قسمت پر لیوان را هم باید دید، برخی عینک بدبینی زده اند، فقط ضعف را می بینند و چشم بر روی پیشرفت ها و موفقیت می بندند البته حب و بغض ها آدمی را به این وادی سوق می دهد”حبّ الشّیء یعمی و یصمّ”

ثانیا مثل همیشه انگشت اتهام را بسوی یکی از مدیران ارشد جامعه برده اند. فردی را که در کمیته تحریم و سایر مسئولیت ها بطور شبانه روزی به کمک کارشناسان و متخصصان و سایر مسئولان تلاش می کند، تخریب کرده اند. چرا به راحتی با آبروی یک فرد مسلمان حتی اگر مدیر ارشد جامعه هم نباشد، بازی می کنید؟ آیا روا نیست یک بار حرف های ایشان را از نزدیک می شنیدید و سپس سخن می گفتید؟ یا منتظر نظر قضایی می ماندید، مگر اخلاق اسلامی چنین حکم نمی کند آیا بزرگان بارها از اینکار نهی نکرده اند؟ آیا دشمنی با فردی این اجازه را می دهد که به راحتی اخلاق و انصاف را زیر پا بگذارید؟ روز قیامت چه پاسخی خواهید داشت؟

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/28c8wt3k