تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: بنیاد فرهنگ استراتژیک
۱ اوت ۲۰۲۱

 

گلوله‌باران روزانه مرز ارمنستان
«ارمنستان مصمم است از حق قانونی خود برای دفاع از خویش استفاده کند»

 

گلوله‌باران مواضع ارمنستان در مرز کشور ارمنستان به وسیله نیروهای مسلح آذربایجان به یک امر روزانه مبدل شده است. این در ۲۸ ژوئیه زمانی شروع شد که ارتش آذربایجان سعی کرد پس از پرتاب نارنجک و تصرف موضع نیروهای مسلح ارمنستان به مواضع ارمنستان حمله کند. حمله دفع شد، ارتش ارمنستان به موضع خود بازگشت، اما از آن پس، گلوله‌باران مرز کشور ارمنستان از جانب نیروهای مسلح آذربایجان به یک امر روزانه مبدل شده است.

در بامداد روز شنبه ۳۱ ژوئیه، نیروهای مسلح آذربایجان که قبلاً به روی مواضع ارمنستان در منطقه یراسخ آتش گشوده بودند، تصمیم گرفتند مواضع خود را با کمک تجهیزات مهندسی مستحکم نمایند.

طبق بیانیه وزارت دفاع ارمنستان «پس از اقدامات تلافی‌جویانه ارتش ارمنستان، آتش دشمن سرکوب شد، کار تحکیم مواضع متوقف گردید. در ساعت ۱۱، وضعیت در مرز ارمنستان – آذربایجان نستباً آرام است و کاملاً تحت کنترل نیروهای مسلح ارمنستان قرار دارد…»

مهر مارگاریان نماینده دائم ارمنستان در سازمان ملل طی نامه‌ای به نیکولای دو ریوییر نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل که ریاست ادواری شورای امنیت را به عهده دارد درباره گلوله‌باران دائم و تلاش‌های نیروهای مسلح آذربایجان برای تصرف بخش دیگری از قلمرو ارمنستان شکایت کرد.

«اقدامات تجاوزکارانه آذربایجان علیه ارمنستان با ادعاهای ارضی که در بالاترین سطح مطرح شده و با تهدید به اقدام نظامی همراه است. ارمنستان مصمم است از حق قانونی خود برای دفاع از خویش برای تضمین حاکمیت و تمامیت ارضی خود استفاده کند. ارمنستان اطمینان دارد که یک راه‌حل سیاسی جامع و بلند مدت برای مناقشه قره‌باغ باید تحت حمایت همکاران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به صورت مسالمت‌آمیز حاصل شود.»

متن نامه در تارنگاشت «ورق» منتشر شده است.
https://verelq.am/ru/node/91536

این نامه برای دیگر اعضای شورای امنیت نیز ارسال شد.

سعید خطیب‌زاده نماینده رسمی وزارت امور خارجه ایران گفت تهران از وخامت اوضاع در مرز ارمنستان – آذربایجان نگران است و ما آماده‌ ارائه «هر گونه کمک برای رفع این تضادها بین ایروان و باکو» هستیم.

بنا به گزارش خبرنگار ما «بی‌ثباتی در منطقه می‌تواند عملکرد معمول نظام امنیتی ایران را مختل سازد، بویژه چون ایران مشکلات خود را با احساسات جدایی‌طلبانه در میان جمعیت ترک زبان دارد. از اینرو، تهران می‌خواهد به مثابه یک بازدارنده بخشی از روندها در قفقاز جنوبی باشد.»

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/58rcntr8