تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: شین‌هوا

۱۳ آوریل ۲۰۲۱

 

توضیح عدالت: خبرگزاری شین‌هوا به مناسبت صدمین سالگرد حزب کمونیست چین یک ستون به نام «۱۰۰ حزب دربارۀ حزب کمونیست چین» منتشر می‌کند. از امروز، برگردان فارسی مصاحبه‌ها و پیام‌های آن ستون ویژه، همراه با یک توضیح مختصر درباره شخص مورد مصاحبه، در این ستون «عدالت» منتشر می‌شود. خوانندگان گرامی خود توجه دارند که اکثر قریب به اتفاق این روابط، مصاحبه‌ها و پیام‌ستانی‌ها حزب کمونیست چین، بجز چند استثنا، با سیاستمداران و رهبران احزاب مرکز – راست حاکمِ در کشورهای پنج قاره است.

مصاحبه زیر با غلامعلی حداد عادل است که نیاز به معرفی ندارد.

***

مصاحبه: سیاستمدار ایرانی می‌گوید انطباق مارکسیسم با شرایط چین کلید موفقیت حزب کمونیست چین است

 

تهران، ۱۳آوریل (شین‌هوا) – غلامعلی حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران گفت کلید موفقیت چین این است که رهبران چین مارکسیسم را با واقعیت‌های چین انطباق داده‌اند.

حداد عادل اخیراً در یک مصاحبه با شین‌هوآ گفت: «من معتقدم کلید موفقیت چین این است که جزم‌گرایانه (دگماتیک) به جنبه‌های کهنه کمونیسم و مارکسیسم نمی‌چسبد.»

وی گفت: «آنچه رییس‌جمهور شی جین‌پینگ و همکاران او انجام داده‌اند این است که مارکسیسم را با واقعیت‌های چین انطباق داده‌اند و «آن‌ها با توجه به واقعیت‌های جامعه چین و واقعیت‌های جهانی انعطاف‌پذیری ایجاد کرده‌اند.»

حداد عادل که یک زمان سخنگوی مجلس ایران بود گفت: «این انعطاف‌پذیری و پویایی با حفظ جنبه‌های مثبت و حذف جنبه‌های منفی، کلید موفقیت شی است.»

سیاستمدار ایرانی گفت شی، که دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین نیز هست «یک چهره نیرومند، فعال و کاملاً تأثیرگذار در چین و در صحنه جهانی است.»

در مورد همه‌گیری کووید-۱۹ وی گفت چین با مدیریت کنترل بیماری و سپس تولید واکسن برای آن، «با کنترل و مدیریت آن یک الگو را آموزش داد.»

وی گفت در عین‌حال، «این نشان می‌دهد که در چین رفاه اجتماعی و رفاه مردم مهم است.»

در ارتباط با روابط دوجانبه، وی گفت: «در ایران موضوع چین با علاقه و اهمیت دنبال می‌شود.»

حداد عادل با اشاره به این‌که امسال صدمین سالگرد تأسیس حزب کمونیست چین است گفت او مایل است به این مناسبت به ملت و دولت چین تبریک بگوید.

وی با یادآوری سفرهای خود به چین گفت آنچه توجه او را جلب کرد «انضباط اجتماعی و مبارزه علیه فساد» است.

حداد عادل سیمای بین‌المللی حزب کمونیست چین و چین را ستود و گفت: «مهم‌ترین ویژگی آن عدم مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر است.»

وی افزود چین تحت رهبری حزب کمونیست چین در عوض دنبال کردن سلطه و کنترل کشورهای دیگر در روابط بین‌الملل، مبادلات و همکاری با کشورهای دیگر را پیش برده است و «من امیدوار این مبادلات و همکاری روز به روز افزایش یابد.»

http://www.xinhuanet.com/english/2021-04/13/c_139878051.htm

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/22k9f8d2