تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: بنیاد فرهنگ استراتژیک
۲۳ نوامبر ۲۰۲۱

 

اروپا به دنبال جایی برای فرستادن مهاجرین است
«ما از دوستان خود خواهیم خواست آن‌ها را در جایی در اوکرائین و مولداوی بپذیرند»

 

اروپا در تلاش است راه‌هایی را برای برون‌رفت از بحران مهاجرین پیدا کند، و هر از چند گاه در رسانه‌ها پیشنهاداتی از سوی سیاستمداران مشخصی بچشم می‌خورد که به دنبال یافتن پاسخ برای این پرسش هستند که مهاجرین را به کجا بفرستند. و اتحادیه اروپا، هر چه بیش‌تر اوکراین را به عنوان یک راه بسیار مناسب برای برون‌رفت از وضعیت در نظر می‌گیرد. و در آخرین نسخه پیشنهاد شده توسط رئیس پیشین وزارت امور خارجه لیتوانی، مولداوی نیز در کنار اوکراین ظاهر می‌شود.

پتراس وایتیکوناس وزیر امور خارجه پیشین لیتوانی که در سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ این سمت را برعهده داشت، و هم‌چنین سفیر لیتوانی در اوکراین و بلاروس بود، اعلام کرد که برای خروج از بحران مهاجرت در مرزهای لهستان راهی پیدا کرده است.

به نظر او، باید با فوریت کاری انجام داد: مهاجرانی که از سرما در مرز اتحادیه اروپا جان خود را از دست می‌دهند، به نوعی از «فضیلت‌های اروپایی» برخوردار نیستند. اروپای «خوب» به سادگی موظف است پناهندگان را نجات دهد. انجام این کار آسان است – آیا اوکراین و مولداوی رویای پیوستن به صفوف اتحادیه اروپا را دارند؟ این دیپلمات پیشنهاد کرد بگذارید آن‌ها آمادگی خود را برای کمک به اروپا ثابت کنند.

پتراس وایتیکوناس در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «اینفو تی.وی» لیتوانی گفت: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که مرگ انسان‌ها ارزش‌های اروپایی را متزلزل کند. به هر طریق، یا باید آن‌ها را از آنجا اخراج کنیم، یا آن‌ها را بپذیریم، یا از دوستانمان در جایی در اوکراین و مولداوی بخواهیم که آن‌ها را به اردوگاه‌های ما ببرند. اما مردم نباید از سرما در مرز با اتحادیه اروپا بمیرند.»

رسانه‌های مولداوی هفته را با گزارش‌هایی مبنی بر این‌که مهاجران گیرافتاده در مرز لهستان آماده اعزام به مولداوی هستند آغاز کردند، و مردم محلی اصلاً این را دوست نداشتند.

«وزارت امور خارجه و همگرایی اروپایی مولداوی» مجبور شد فوراً این اطلاعات را تکذیب کند.

دانیل ودا، سخنگوی وزارت امور خارجه و همگرایی اروپایی مولداوی گفت: «مقامات مولداوی هیچ مذاکره‌ای را برای استقرار مهاجرین انجام نمی‌دهند و هیچ درخواستی از شرکای اروپایی خود در این زمینه دریافت نکرده‌اند. و انتشار عامدانه اطلاعات نادرست و گمراه کننده، دروغ‌پراکنی نامیده می‌شود.»

و النا لویتسکایا-پاخوموا روزنامه‌نگار مولداوی خاطرنشان کرد: وقت آن است خوشحال باشیم که در مولداوی هیچ اردوی پیشاهنگی شوروی باقی نمانده است – همه آن‌ها مدت‌هاست که ویران شده‌اند و صرفاً جایی برای مهاجرین وجود ندارد.»

والری دمبدتسکی،رئیس دفتر نمایندگی ایتار- تاس در مولداوی درباره این خبر گفت: «با چنین دوستانی … خوب، شما می‌دانید. هم‌میهنان! بطور خلاصه، سلام‌های آتشین اروپایی، بی‌طمع نیست. و اگر از آن طرف نگاه کنید، یک پیشنهاد معقول از طرف «شرکا»! به لطف اصلاحات دهه‌های اخیر، روستاهای ما در حال مرگ هستند، هزاران خانه خالی شده است. همانطور که دانشمندان می‌گویند این برای اصلاح خزانه ژن مفید است.»

خوب، «شرکا» چه چیز دیگری می‌توانند به دو فقیرترین کشور اروپا ارائه دهند؟

به هر حال، چندی پیش یک پیشنهاد مشابه، اما، تنها در مورد اوکراین، در بوندستاگ آلمان ارائه شد. بنابراین، این ایده در اروپا جدید نیست، و ظاهراً کاملاً جذاب است. در نتیجه، اوکراین تصمیم گرفت قاطعانه عمل کند و پیشاپیش لایحه شماره ۶۳۱۲ را تصویب کرد که بر اساس آن مقرر می‌شود برای «حراست از امنیت ملی اوکراین» استقرار اردوگاه‌های مهاجرین در خاک این کشور ممنوع گردد.»

https://www.fondsk.ru/news/2021/11/23/evropa-ischet-kuda-by-splavit-migrantov-54964.html

پیوند کوتاه: https://tinyurl.com/798n23v7